Premierul Marcel Ciolacu vrea metroul bucureștean în subordinea Primăriei Capitalei. Declaraţia a fost făcută în contextul anunţului unui proiect de modernizare de 1 miliard de lei a magistralei de metrou Berceni – Pipera.
De cealaltă parte, primarul general Nicușor Dan a declarat în repetate rânduri că nu poate susține Metrorex din bugetul Capitalei, și astfel compania rămâne în subordinea Ministerului Transporturilor.
Guvernul are în plan modernizarea celei mai aglomerate magistrale de metrou, Berceni-Pipera. Investiția este estimată la un miliard de lei, majoritatea din bani europeni, iar lucrările ar putea începe în luna iunie a acestui an, după alegerile locale.
Ciolacu: Metroul ar trebui să fie transferat la Primăria Capitalei
Premierul Marcel Ciolacu a subliniat în ședința de Guvern că metroul ar trebui să fie transferat de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei.
”Recent, domnul Nicușor Dan a recunoscut că nu e pregătit să preia metroul la Primărie. Sper ca, din iunie, Bucureștiul să aibă un primar capabil, care să convingă Guvernul că vrea și poate gestiona acest serviciu public esențial unei capitale europene.”, a declarat Marcel Ciolacu.
Preluarea companiei Metrorex de către municipalitate este dezbătută de mai mult timp. În vara anului 2022, Nicușor Dan declara că bugetul primăriei nu ar putea suporta subvenția anuală pe care o primește Metrorex.
Asta în timp ce actualul ministru al Transporturilor spunea că este de acord cu transferal metroului bucureștean la primăria generală.
Pentru anul 2024, Metrorex a estimat că are nevoie de o subvenție de 917 milioane de lei. Tot pentru acest an, în proiectul de buget al Primăriei Capitalei, din cele 10,5 miliarde de lei, atât cât este prevăzut bugetul total, subvențiile totalizează 2,16 miliarde de lei.
În cazul în care compania Metrorex ar trece în administrația Consiliului General al Municipiului București, cheltuiala totală pe subvesubvenții ar ajunge la aproape jumătate din bugetul propus. În prezent, Metrorex este în subordinea Ministerului Transporturilor, deci aparține, ca finanțare, de Bugetul de Stat, nu de cel al Municipiului București.