Este ziua în care ar trebui să înceapă măsurătorile pe canalul Bâstroe. Autoritățile din Ucraina încă nu și-au dat acordul scris pentru ca navale românești să înceapă verificările. Asta după ce Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat public, în urmă cu o lună, că există suspiciuni că țara vecină a început dragarea canalului.
Ștefan Ivanov, Președintele Asociației Operatorilor Navelor de Agrement și Transport Rapid: Tot ce vedeți aici pe Brațul Chilia sunt navele maritime care așteaptă să intre în porturile de operare. Datorită infrastructurii precare din porturile ucrainene, acestea operează destul de greu și, atunci, ca navele să nu mai stea în rada maritimă, ajung pe Brațul Chilia și așteaptă să intre practic la cereale. Se vede că sunt nave cargo, sunt goale, se vede că au pescajul ridicat. Toate navele sunt intrate pe Canalul Bâstroe. Ceea ce se poate vedea în depărtare sunt nave cu pescaj mare, care au o adâncime de cel puțin șapte metri la încărcare. Asta arată că Canalul Bâstroe e clar adâncit, ca să poată să iasă încărcate cu grâne.
Localnic: Ne uităm pe AIS-ul navelor, avem și noi program pe care urmărim și văd că deja merg cu nave cu pescaj de peste 5 metri și 40, aproape 6 metri. Asta înseamnă că nave de mare tonaj intră și pe la ei.
Jurnalist: Deci e clar că s-a făcut o adâncire?
Localnic: Sută la sută. Păi, acum câțiva ani de zile, și nu vorbim de zeci de ani, 3-4-5 ani, ce știam noi, pescajul maxim admis era undeva sub 4 metri, 3 metri 90, acum dacă se navigă deja peste 5 metri, vă dați seama că deja s-a săpat. Sută la sută s-a săpat.
Părerile sunt împărțite în rândul localnicilor despre posibile efecte.
Ștefan Ivanov, Președintele Asociației Operatorilor Navelor de Agrement și Transport Rapid: Problema cea mai majoră este că acum când primăvara cotele apelor erau mari și Delta era inundată, acum sunt niște cote destul de mici, nu sunt debite foarte mari. Problema va fi în vară, când intrăm într-un debit de normalitate și atunci va fi cea mai mare problemă pentru noi. Au fost lacuri care efectiv au secat, va fi un proces de distrugere a Deltei ireversibil.
Pescar: Din punct de vedere, cred că, al localnicilor de aici, nu cred se face mare problemă cu Bâstroe. Ei își fac o adâncire a lor, a canalului lor, acolo și nu cred că influențează prea mult debitul de apă în Delta Dunării. Nu cred că adâncirea Canalului Bâstroe ar influența negativ fauna și flora în Delta Dunării.
Cele șase nave românești care vor efectua măsurătorile așteaptă de ieri, la Periprava, acordul țării vecine pentru a începe verificările.