Lipsa de personal în industria HORECA este o problemă care se tot repetă. Angajatorii spun că oferă cele mai bune condiții, dar angajații se plâng că salariile sunt prea mici. Hotelierii de la noi au concurență serioasă în industria ospitalității de peste hotare.
Un recepționer începător din Belgia, spre exemplu, este plătit cu puțin peste 1.900 de euro pe lună, în Spania cu 1.500 de euro și în Italia cu peste 1.300 de euro pe lună. Prin comparație, la noi, într-un hotel de 5 stele, un angajat pe aceeași poziție nu ajunge nici la jumatate din această sumă, chiar dacă lucrează și peste program.
Care sunt salariile din industria ospitalității
Jurnalistul Euronews Vitalie Cojocari a vorbit cu Dora Morhan, hospitality manager al unui hotel din Iași.
Salariul de bază „depinde de departament, evident. Pe zona de recepție vorbim de peste 500 de euro”, spune Dora Morhan.
Considerați că e mult sau puțin 500 de euro?
„Întrebarea nu cred că ar trebui sa fie dacă e mult sau puțin. Este vorba despre responsabilitatea pe care o ai, pentru că vorbim de entry level în hotel, până la urmă. Nu vorbim de middle-management sau top management. Așa cum am spus, poate merge până la peste 50%, atunci când se fac ore suplimentare, iar industria ospitalității este una care vine și cu alte beneficii decât salariul de bază”, a mai adăugat managerul hotelului.
Criza de personal pe litoralul românesc
Criza de personal este resimțită și pe litoralul românesc. Patronii de hoteluri și restaurante sunt dispuși să ofere salarii mai mari decât sezonul trecut, însă tot nu găsesc angajați.
Despre acest subiect au discutat jurnalistul Euronews, Diana Sobaru și Aurelian Marin, administratorul unor hoteluri din stațiunile de la Marea Neagră.
De ce nu se angajează oamenii pe litoral?
„Este un aflux imens de turiști vara la mare și nu există personal suficient în zonă, în acest moment. Avem ultimii șase-șapte ani de investiții în litoral, care a crescut foarte mult și atrage foarte mulți turiști. Procesul de recrutare începe în luna februarie. Acesta este un proces continuu și durează până la finalul verii, este un proces dinamic. Aducem pe litoral persoane din zonă, care deja lucrează, dar și de peste tot din țară. Toți operatorii încearcă să-și păstreze și să-și motiveze personalul, însă 10% dintre aceștia migrează”, a spus Aurelian Marin, patronul mai multe hoteluri la Marea Neagră.
Ce job-uri se se caută mai mult pe litoralul românesc?
„Cea mai mare criză e în zona de ospătari. Mai stabile sunt echipele de cameriste și bucătari. În zona de ospătari, personalul este destul de slab calificat și greu de găsit. Există destul de multe restricții, pentru că majoritatea sunt elevi sau studenți în an terminal. În funcție de terminarea școlii, ei vin la sfârșit de iunie - început de iulie la muncă”, a mai adăugat Aurelian Marin.
Cum sunt motivați angajații? Cu salarii mai mari?
„Încercam un mix: pe de o parte, salarii motivante mai mari, pe care oamenii le merită, pentru că muncesc foarte mult, în această perioadă. Ei muncesc șase luni, iar alte șase au șomaj și trebuie să se poată întreține și pe acea perioadă a anului. Pe de altă parte, încercăm să formăm echipe omogene, pentru că motivația nu vine întotdeauna din bani. Încercăm să înțelegem problemele oamenilor ca și ei să răspundă pozitiv, când noi avem nevoie de ei.”