Compania lui Jeff Bezos, Blue Origin, lansează în spațiu prima rachetă, New Glenn, într-un zbor de test. Lansarea se face din Florida, de la Cape Canaveral Space Force Station. Tot de acolo, cu o zi înainte, compania SpaceX, a lui Elon Musk, a lansat și ea racheta Falcon 9, care transportă o nouă generație de roboți de aterizare pe Lună, în ceea ce se vrea o nouă eră a explorării.
Propulsorul de lansare a rachetei a ratat aterizarea
Chiar dacă racheta a intrat pe orbită, primul booster de ropulsie nu a reușitsă aterizeze la punctul fix, pe o platformă din Atlantic. Astfel, el nu mai poate fi folosit din nou, cu toate că acesta era scopul pentru care a fost proiectat.
Practic, acel booster a fost pierdut în timpul reintrării în atmosferă. Astfel, zborul de test a fost doar pe jumătate reușit, conform BBC.
Jeff Bezos lansează în spațiu prima rachetă de test, New Glenn
Pentru Bezos, aceasta este a doua încercare de a lansa racheta New Glenn, după cea de la începutul acestei săptămâni, care a fost amânată în urma unei „probleme cu subsistemul vehiculului”. Prin această lansare, fondatorul Amazon încearcă astfel să „conteste” supremația companiei lui Musk, SpaceX, în domeniul aerospațial.
Deployment of @Firefly_Space’s Blue Ghost lunar lander confirmed pic.twitter.com/6HpA2Xl7cM
— SpaceX (@SpaceX) January 15, 2025
Racheta New Glenn este uriașă, are o înălțime echivalentă unei clădiri cu 30 de etaje, și este alimentată de o combinație de oxigen lichid și metan. Compania își propune să ofere lansări de sateliți „fiabile și rentabile”.
Cu 20 de minute înainte de ora de start programată, Blue Origin a oprit numărătoarea inversă, din cauza condițiilor meteo prognozate de Forțele Aeriene ale SUA. De această dată, gheața a fost curățată de pe una dintre liniile de propulsi și totul a funcționat.
Racheta New Glenn poartă numele lui John Glenn, primul american care a reușit să ajungă pe orbita Pământului și a cincea persoană care a ajuns în spațiu, după Iuri Gagarin, Gherman Titov, Alan Shepard și Gus Grissom.
Astfel, la zece minute după decolare, boosterul din prima fază trebuie să se întoarcă pe Pământ, printr-o aterizare de precizie pe o barjă din Oceanul Atlantic, în timp ce a doua fază își continuă călătoria către orbită.
„New Glenn începe prima sa ascensiune spre stele. New Glenn a atins presiunea dinamică maximă, sau Max-Q”, a fost postarea companiei Blue Origin.
În interiorul compartimentului de încărcare a rachetei New Glenn se află primul prototip al vehiculului Blue Ring, o navă spațială, concepută pentru a fi foarte manevrabilă în spațiu și pe care compania intenționează să o vândă Pentagonului și altor clienți militari privați, pentru misiuni de securitate națională și de servicii prin satelit. Astfel, succesul Blue Origin ar putea pregăti terenul și pentru potențiale colaborări cu NASA.
În final, aducerea navei spațiale pe orbita prevăzută în cadrul unei lansări inaugurale de rachetă ar fi o realizare rară pentru o companie spațială.
Lansarea reprezintă punctul culminant al unui efort de un deceniu, care a costat multe miliarde de dolari, de a dezvolta racheta New Glenn și de a propulsa Blue Origin în domeniul zborurilor spațiale comerciale.
Compania SpaceX, a lui Elon Musk, a lansat Falcon 9
De cealaltă parte, compania lui Elon Musk, SpaceX, a lansat Falcon 9, care a trimis spre Lună două sonde ale unor companii private. Spațiul din această rachetă a fost împărțit de Firefly Aerospace din Texas (cu racheta Blue Ghost) și iSpace din Japonia (cu racheta Resilience). În acest fel, compania japoneză a reușit să-și lanseze misiunea Hakuto-R 2, cu racheta în cea de-a doua încercare de a ateriza pe Lună, după ce misiunea din aprilie 2023 a eșuat.
Pentru Firefly Aerospace, cu sediul în Texas, a fost prima lansare a primului său dispozitiv pe lună, Blue Ghost, și a devenit a treia companie care lansează o sondă în cadrul programului public-privat al NASA, conform Reuters.
La o oră după momentul lansării, treapta a doua a rachetei s-a desprins, iar sonda Blue Ghost a fost direcționată pe traiectorie. După încă o jumătate de oră, racheta și-a schimbat direcția și a pus pe traiecoria calculată și sonda celeilalte companii. Blue Ghost ar urma să ajungă pe 2 martie, iar Resilience, în luna mai sau chiar în iunie. Ele vor face măsurători, timp de două săptămâni, pe Lună.
Totul face parte dintr-un program experimental al NASA, care colaborează cu sectorul privat pentru a reduce costurile.