Amânarea aderării la Schengen poate duce la creșterea prețului pentru multe produse importate. Comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean, a explicat într-un interviu acordat Euronews că întârzierile de la graniță pot duce la scumpirea unor mărfuri și cu 40 de procente.
Cum vor fi afectați oamenii
Războiul din Ucraina a reconfigurat rutele de transport de mărfuri pe drumurile Europei. Comisia europeană a făcut o analiză pentru a vedea care este efectul asupra comercianților și cumpărătorilor.
Adina Vălean, comisar european: „40% din costul mărfurilor la export – import este din logistică, din întârzierile în graniță, ceea ce se poate aplica sau extrapola la o graniță Schengen.”
Întârzierea aderării la Schengen lovește și în principaelele ramuri ale economiei românești.
Ion Lixandru, reprezentant Romanian Business Lead: „Un producător, în loc să mai stea în stoc cu marfa, ar putea să transporte, cu același număr de camioane, mai multă marfă, pentru că acestea s-ar mișca mai repede. Nu ar mai face stație la vamă.”
În vama Ruse-Giurgiu, unul dintre cele mai aglomerate puncte de trecere dintre România și Bulgaria, șoferii așteaptă cu orele în camioane din cauza controalelor.
Zilnic, sute de camioane, dacă nu chiar mii, trec pe la punctul de trecere Ruse-Giurgiu. Șoferii spun că uneori au de așteptat chiar și șapte ore.
Pentru vameși, mai multe tiruri înseamnă mai multă muncă. Din România către Bulgaria, dar și invers, șoferii și transporturile sunt atent verificate. Într-o țară din spațiul Schengen, asemenea proceduri nu mai există.
Pentru a reduce timpul de așteptare, autoritățile sunt nevoite să crească numărul centrelor de control. La granița de vest, șoferii care se întorc din state Schengen fac formalitățile în 5-10 minute.