Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

HYPE. Cum putem integra Ugly Christmas Sweaters într-un outfit cool

Puloverele urâte de Crăciun sunt un fenomen cultural care a evoluat de la un simplu articol vestimentar de sezon, la o adevărată tradiție modernă, plină de umor și culoare – în special în Statele Unite. Până la urmă, americanii sunt cunoscuți pentru cultura kitchului. Am discutat acest subiect Ana Cornea, stilist, si am aflat cum putem integra aceste ugly sweaters într-un outfit cool.

Puloverele „urâte”, simbol al sărbătorilor

De-a lungul anilor, aceste pulovere „urâte”, adesea suprasaturate cu motive festive, au devenit un simbol al sărbătorilor de Crăciun, iar ele sunt asociate cu bucuria și distracția în perioada sărbătorilor. Până la urmă, cu puloverul potrivit, chiar și cea mai dramatică masă de Crăciun se poate transforma într-o experiență plăcută.

De la petrecerile de Crăciun până la aparițiile în filme și seriale celebre, puloverele urâte au reușit să capteze atenția publicului și să aducă un strop de magie și mult, mult amuzament.

Ana Cornea, stilist: Mulți dintre noi spunem că sunt urâte, dar de fapt au început dintr-o pasiune, ca să spun așa, pentru că femeile, doamnele stăteau acasă și cumva încercau să găsească o activitate interesantă de a crea ceva. Și au pornit în ideea de a crea un pulover, un accesoriu mai interesant, personalizat pentru sărbători. Și de aici, din pasiune, au început să le croșeteze, să le aranjeze, astfel încât a iesit ce a ieșit: acest hanorac sau pulover mai urât, Ugly Christmas Sweater, pentru că adăugau tot felul de accesorii pe el, de la brăduț la diferite jucării sau simboluri de crăciun. Și au pus unul câte unul până a devenit ceva ugly.

Deși mulți asociază puloverele urâte de Crăciun cu un fenomen modern, originile acestora sunt mult mai vechi. Primul exemplu documentat al unui pulover „urât" de Crăciun provine din anii 1950, când puloverele tricotate cu motive festive erau populare în rândul familiilor care își petreceau sărbătorile acasă. Totuși, aceste pulovere nu erau percepute ca fiind „urâte" la acea vreme, ci mai degrabă ca fiind un simbol al căldurii și oferite membrilor familiei cu multă, multă dragoste.

Ușor-ușor insă, acest lucru s-a schimbat. Prin anii '80 și '90, când a expodat consumerismul în America,  comercianții de îmbrăcăminte au început să adauge tot mai multe elemente kitsch și suprarealiste pe puloverele de Crăciun, precum brăduți de Crăciun din sclipici, reni cu nas roșu sau Moși Crăciun cu fețe exagerate.  

Ana Cornea, stilist: La început erau niște hanorace, să spun așa, mai simple, cu mai puține elemente și cumva veneau din pasiunea și din frumusețea Crăciunului. Își doreau să sărbătorească și să aibă accesorii, hanorace, haine care să se potrivească cu familia, să fie ca un simbol al familiei și să le poarte toți în seara de Crăciun sau în Ajunul Crăciunului. Și atunci, de aici, de la acest element-simbol, ca să spun așa, ușor-ușor a devenit un element comercial și au pornit să tot adauge mai multe elemente. Și am ajuns în prezent unde sunt atât de multe modele, chiar ușor chic sau chiar khitchuri, pentru că au încercat să pună cât mai multe lucruri și să fie un produs cât mai vizual, ca să spun așa.

Petrecerile dedicate puloverelor urâte

Începând cu anii 2000, „petrecerile de pulovere urâte” (Ugly Christmas Sweater Parties) au început să câștige popularitate în Statele Unite și în alte părți ale lumii.

Aceste petreceri sunt dedicate puloverelor de Crăciun, iar gazdele și invitații se distrează alegând cele mai kitsch și mai amuzante modele. Cele mai des întâlnite astfel de petreceri se întamplă la locul de muncă și există chiar și un concurs – cel mai urât pulover de Crăciun câștigă!

Ana Cornea, stilist: Cred foarte mult că americanii sunt puțin diferiți față de noi, pentru că sunt mult mai creativi, mult mai orientați spre nou, mult mai orientați spre avea tot felul de evenimente interesante și de a încerca lucruri noi. Și atunci li s-a părut o oportunitate interesantă de a face ceva diferit și prin prisma acestui concept. Au ales aceste hanorace și le-au integrat cu mult mai multă ușurință, pentru că au acest element de fun, de distracție, de entertaiment. Și atunci, în serile acestea de sărbătoare, au zis hai să facem ceva atipic și, cum știi foarte bine, au tot felul de petreceri interesante, au tot felul de concepte de Crăciun atipice sau decoruri. Adică lucrurile sunt puțin puse pe dos tocmai pentru a atrage ideea de noutate, de interesant, de entertaiment și sunt mult mai curajoși decât noi.
Plus că de multe ori, știi foarte bine, zicem la masa de sărbători: uite cu ce s-a îmbrăcat acea rudă. Ei nu prea au această idee de uite cu ce s-a îmbrăcat. Din contra, li se pare interesant că cineva adoptă o ținută nouă și atunci americanii au fost mult mai deschiși spre a adopta și a integra în serile lor de petrecere aceste hanorace care au devenit chiar subiect monden.

În Statele Unite aceste pulovere au devenit extrem de populare si datorita faptului ca sunt un articol vestimentar purtat de reprezentantii tuturor culurilor de peste Ocean, care unesc diferitele grupuri etnice. În plus, este o țară cu mult, mult umor, unde nu haina la patru ace aduce spiritul sărbătorilor. 

Ana Cornea, stilist: Noi nu suntem atât de comici, nu avem simțul umorului atât de bine dezvoltat față de americani, unde lucrurile nu sunt luate așa în serios de fiecare dată. Și atunci oamenii se distrează mult mai mult, sunt mult mai relaxați de aceste sărbători și atunci automat poartă și aceste hanorace, e mult mai nonșalant. Ei bine, știi foarte bine, la masa de sărbători cu familia, de cele mai multe ori vrem să ne punem și cei mai frumoși pantofi, cea mai frumoasă rochie, cumva să fie o noapte absolut deosebită și din punct de vedere vestimentar. Și atunci ne e cam frică să punem un hanorac sau o jachetă care să nu ne reprezinte sau care să fie subiect de discuție sau de glume.

Mă gândesc că poate în Statele Unite contează și faptul că fiind o țară de imigranți foarte mult, toată lumea sărbătorește Crăciunul. Poate puloverul ăsta este un element comun.

Și poate să fie un element diferențiator, un element care să aducă acel element de umor. Și atunci, pentru ei că pun un brăduț sau ceva dulcE, sau un decor sau o culoare mai atipică este un subiect interesant, ceva de care să râdă și să rămână o amintire plăcută și frumoasă.

Ugly sweaters și în seriale

Puloverele urâte de Crăciun au devenit o prezență constantă și în cultura populară, în special în filmele și serialele de sărbători. Unul dintre cele mai memorabile momente în care aceste pulovere au fost puse în centrul atenției are loc în filmul Bridget Jones’s Diary (2001). La petrecerea de Crăciun, Bridget se întâlnește cu bărbatul de care îi place, Mark Darcy, și descoperă cu mirare ca acesta poartă  un pulover cu un ren imens cu nasul roșu.

Ana Cornea, stilist: Da, știi cum e până la urmă, filmele ne influențează în fiecare zi, pentru că ne regăsim cu foarte multe subiecte sau instanțe care se întâmplă în aceste filme sau seriale și cumva ne identificăm ori cu personajele, ori cu povestea. Nu mai spun în zona de fashion, vestimentația e influențată constant de ce se întâmplă în seriale, fie că vorbim de sărbători sau nu. Și atunci cred că, uitându-ne la aceste secvențe interesante din seriale sau la aceste momente care au devenit virale în mediul online, ne-am dori și noi să replicăm la masa de Crăciun, sau cu cei dragi, tot felul de instanțe mai amuzante și să zicem: uite, e o secvență dintr-un serial care pe care îl urmărim și care ne place.

Un alt exemplu celebru „ugly sweaters” de Crăciun este în serialul Friends unde Joey, Phoebe și Rachel nu s-au ferit să poarte pulovere cu motive festive neobișnuite în timpul sărbătorilor, aducând un plus de farmec și umor atmosferei de Crăciun.

Și în Gossip Girl (2007-2012), un alt serial iconic, puloverele de Crăciun au avut apariții importante, iar scenele de sărbători din Manhattan au fost adesea însoțite de ținute care amestecau luxul cu kitsch-ul, aducând astfel o fantezie de Crăciun modernă, dar cu un accent pe tradiție. Personajele principale, Serena și Blair, nu s-au ferit să poarte pulovere de Crăciun, cei drept nu chiar atât de încărcate ca cele de până acum. Totusi au demonstrat ca moda de Crăciun poate fi jucăușă, dar totodată elegantă.

Ana Cornea, stilist: Îmi aduc aminte, de exemplu, când eu mă uitam la Gossip Girl, că erau tot felul de momente în care erau hanorace sau pulovere mai ciudate pe care le primeau copiii cadou. Ei, oricum, având cam tot ce își doreau și veneau într-un mod de mulțumire sau de uite că m-am gândit la tine. Și era o secvență foarte ciudată în care toată lumea era speriată: wow ce au primit ei, având cum ți-am zis absolut tot. Ținuta și hanoracele acestea ugly erau super prezente în multe episoade.

Cum putem integra Ugly Christmas Sweaters într-un outfit cool

Și apropo de asta, haideți sa aflăm de la Ana cum putem asorta un astfel de pulover pentru a obtine un look cool.

Ana Cornea, stilist: Aș recomanda să rămână piesa centrală. Adică dacă, de exemplu, alegem un hanorac foarte plin cu multe accesorii pentru a-l tempera și pentru a-l lăsa să fie în valoare, să fie piesa centrală, aș pune o rochie slip dress din mătase, simplă pe dedesubt, astfel încât ochiul privitorului să se ducă strict la rochie. Sau o pereche de pantaloni simpli. Adică ceva relaxat, care să nu atragă foarte multe priviri.

În schimb, dacă avem o personalitate mult mai eclecticăși vrem să epatăm complet, facem o ținută un costum, ca să spun așa, fix cu o fustă cu paiete sau cu un pantalon într-o culoare puternică, nu știu, un verde neon. Adică ducem ținuta complet de la hanorac până la încălțăminte și accesorii.

Diana Drăgotescu, jurnalist: Ai putea să-mi dai, te rog frumos, câte un exemplu pentru următoarele trei situații: casual, office și party. Ca să purtăm?

Ana Cornea, stilist: Pentru casual putem să mixăm un hanorac cu o pereche de jeans. Și atunci suntem într-o zonă de zi relaxată, chiar și confortabilă. Și în picioare putem să mergem ori pe sneakers, ori pe o pereche simplă de balerini, ori pe o pereche de bocanci. Adică ceva în care să ne simțim confortabil. Ăsta e cumva elementul cheie, spre deosebire de ținutele office, unde dacă avem un aspect de hanorac, să zicem că mergem la birou și avem o petrecere corporate, unde toată lumea are ca dress code să purtăm acest hanorac, dar noi în continuare vrem să ne păstrăm ținuta elegantă, alegem un costum negru, simplu, de exemplu, sacocu, o pereche de pantalon simpli, negri la dungă și o pereche de încălțări iarăși. Ori un pantofi cu un toc micuț, ori o pereche de balerini, ori Oxford shoes, ceva care să nu facă o notă foarte mare, discordantă.
Să fie ceva în continuitate. Dacă nu vrem iarăși costum, putem să mergem pe un pandalon simplu, negru și atât. Și punem jacheta cu care am venit, adică iarăși păstrăm o notă elegantă, elementele din jur să fie elegante. Să fie acei pantaloni negri pe care îi avem de costum, sau acei pantaloni chiar și albi sau bej pe care îi avem din garderoba mai elegantă, ca să pentru seară. Pentru un party, pentru o seară putem să, dacă vrem, să ieșim în evidență.

Ne alegem o fustă de mătase, de exemplu, care să fie chiar până la glezne și care să urmărească linia corpului și o pereche de pantofi cu toc, o pereche de sandale fine, o pereche de pantofi cu vârful ascuțit și cu un toc cui care poate să aibă ceva strălucitor și să se asorteze cu hanoracul sau nu. Sau o pereche de Stiletto clasici, cu piele lăcuită. Deci putem să mergem pe ceva mai feminin. Ca să ieșim în evidență și cu un păr retro, elegant, cu un coc la baza capului, ceva care să fie de seară.

Brandurile de lux nu se feresc de puloverele urâte

Deși puloverele urâte de Crăciun au început ca un fenomen amuzant, și marile case de modă, inclusiv Gucci, au început să includă motive de Crăciun în colecțiile lor, dând naștere unei versiuni mai „chic” a acestui trend.

Ana Cornea, stilist: Brandurile acestea foarte cunoscute și mari în zona de luxury în general pentru show-urile lor vin și cu astfel de piese care sunt fix de show, care creează o atmosferă și creează un concept complet al colecției pe care o lansează. Și de cele mai multe ori sunt piese de runway. Iubitorii și pasionații care investesc în direcția aceasta aleg astfel de piese pentru garderoba personală, dar nu neapărat să le poarte. Sau fiind foarte pasionați, le integrează cumva creativ în ținutele lor de zi cu zi. Și pe ei arată foarte bine. Dar dacă suntem iubitori de modă, dar nu cu un buget atât de generos, nu e indicat să mergem în direcția de a investi într-o astfel de piesă atât de scumpă.

Vin si cu o veste bună. Puloverele „urâte” de Crăciun nu trebuie neapărat cumpărate. Ele pot fi făcute acasă. Aveti nevoie doar de o piesa simplă, pe care puteti adauga tot felul de elemente: globuri, fundițe, ba chiar și luminițe.

Ana Cornea, stilist: În general, styling-ul se identifică prin ideea de a fi creativ și de a stiliza niște haine pe care le ai în garderobă. Îți dau un exemplu: o rochie simplă. O pui în atât de multe combinații încât oamenii din jur să aibă impresia că tot timpul ți-a luat o rochie nouă. Și trucul ăsta putem să-l folosim și cu un hanorac, pentru că dacă îți iei un hanorac simplu, alb, negru sau într-o nonculoare sau ceva cum ar fi, nu știu, un verde foarte deschis, pal, putem de fiecare dată să-l accesorizăm diferit, fie cu o broșă, fie să-i punem mai multe aplicații strălucitoare, fie să-i punem niște patternuri în partea de sus și la mâneci, să facem ceva diferit, să punem niște funde.

Adică putem, prin inspirația pe care o găsim atât online cât și în magazine, în vitrine, să gândim pentru fiecare accesoriu o nouă poveste și să-l integrăm tot timpul diferit. Într-adevăr, avem nevoie de mult mai multă creativitate și control asupra ținutelor, dar putem de fiecare dată să facem ceva diferit. O soluție concretă: dacă avem un pulover alb, simplu și vrem să-i facem ceva, că ni se pare că l-am purtat de foarte multe ori, putem în zona mânecilor să punem niște funde negre, că se tot poartă și sunt foarte văzute și să facem un guler ori din acesta foarte elegant, tip office, ori un guler cu niște pietre, cu o fustă de mătase și cu o curea în talie. Adică putem să ducem, să căutăm niște ținute deja create și să ne inspirăm de acolo pentru a stiliza un astfel de pulover.

Puloverele urâte de Crăciun au trecut de la o simplă glumă de sezon la un fenomen cultural global. De la petreceri dedicate acestora până la apariții memorabile în filme și seriale celebre, aceste pulovere au reușit să aducă un strop de distracție și umor în mijlocul sărbătorilor de iarnă.

Indiferent dacă sunt purtate pentru a aduce un zâmbet pe fața celor dragi sau pentru a participa la o petrecere tematică, puloverele urâte de Crăciun rămân o dovadă că, uneori, cel mai important lucru în timpul sărbătorilor este să te distrezi și să îți petreci timpul cu cei dragi.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE