Termenul „metaverse" este cel mai recent cuvânt la modă care a captat imaginația industriei de tehnologie - și, deși Meta, compania mamă a Facebook, este cel mai cunoscut participant la acest concept virtual futurist, cu siguranță nu este singurul.
Termenul „metavers” a fost inventat de scriitorul SF Neal Stephenson, în românul „Snow Cash” din 1992, însă a devenit popular în ultimii doi ani după ce conceptul a fost îmbrățișat de Mark Zuckerberg, inclusiv prin redenumirea companiei sale Facebook în Meta și investirea a zeci de miliarde de dolari în acest concept, explică Associated Press.
Dar Zuckerberg și echipa sa nu sunt singurii vizionari din domeniul tehnologiei care au idei despre cum ar trebui să ia formă metaversul, care va folosi un amestec de realitate virtuală și alte tehnologii.
La ediția din acest an a CES, vitrina industriei tehnologice din Las Vegas, metaversul este o „temă cheie", a declarat Kinsey Fabrizio, vicepreședinte senior al grupului comercial Consumer Technology Association, citat de AP. Ea a indicat producătorul auto Stellantis și gigantul software Microsoft, care au încheiat un parteneriat pentru a crea o sală de prezentare în metavers. O altă companie, OVR, permite oamenilor să „miroasă” metaversul.
La fel ca în cazul oricărei tehnologii emergente, există numeroase motive de îngrijorare în legătură cu metaversul, inclusiv dacă acesta ar putea permite marilor companii de tehnologie să aibă acces la și mai multe date personale sau dacă ar putea contribui la răspândirea urii și a dezinformării, precum și la alte daune online care exacerbează problemele din lumea reală. Apoi, mai sunt și ochelarii de protecție. Deocamdată, oricine dorește să intre în metavers trebuie să poarte o cască de realitate virtuală - o problemă imediată pentru unele persoane.
Ce este metaversul
Gândiți-vă la el ca la internetul adus la viață, sau cel puțin redat în 3D. Zuckerberg l-a descris ca fiind un „mediu virtual" în care poți intra, în loc să te uiți pe un ecran. În esență, este o lume de comunități virtuale interconectate și nesfârșite, în care oamenii se pot întâlni, lucra și juca, folosind căști de realitate virtuală, ochelari de realitate augmentată, aplicații pentru smartphone sau alte dispozitive.
De asemenea, va încorpora și alte aspecte ale vieții online, cum ar fi cumpărăturile și social media, potrivit Victoriei Petrock, un analist care urmărește tehnologiile emergente.
„Este următoarea evoluție a conectivității, în care toate aceste lucruri încep să se unească într-un univers perfect, de dublură, astfel încât să îți trăiești viața virtuală în același mod în care îți trăiești viața fizică", a spus ea.
Ce vom putea face în metavers
Lucruri precum mersul la un concert virtual, o călătorie online, cumpărarea și probarea de haine digitale.
De asemenea, metaversul ar putea schimba situația în ceea ce privește tranziția de la locul de muncă la domiciliu, care a evoluat în urma pandemiei de coronavirus. În loc să își vadă colegii de muncă pe o grilă de apeluri video, angajații i-ar putea vedea virtual.
Cei care își permit căștile VR care costă cel puțin câteva sute de dolari - și care doresc să le poarte, bineînțeles - ar putea, prin intermediul avatarurilor lor, să zburde între lumile virtuale create de diferite companii.
Companiile de tehnologie trebuie încă să își dea seama cum să își conecteze platformele online între ele. Pentru ca acest lucru să funcționeze, va fi nevoie ca platformele tehnologice concurente să cadă de acord și asupra unui set de standarde.
Este metaversul doar un metaproiect?
Zuckerberg mizează foarte mult pe ceea ce el consideră a fi următoarea generație a internetului, deoarece crede că va fi o parte importantă a economiei digitale. Dar a recunoscut că „nicio companie" nu va construi singură metaversul.
Printre alte companii care vorbesc despre metavers se numără Microsoft și producătorul de cipuri Nvidia, alături de o serie de startup-uri.
„Credem că vor fi multe companii care vor construi lumi și medii virtuale în metavers, la fel cum au fost multe companii care au făcut lucruri pe World Wide Web", a declarat Richard Kerris, vicepreședinte al platformei Omniverse de la Nvidia, citat de AP.
„Este important să fie deschisă și extensibilă, astfel încât să te poți teleporta în lumi diferite, fie că este vorba de o companie sau de o altă companie, la fel cum eu trec de la o pagină web la o altă pagină web."
Companiile de jocuri video își asumă, de asemenea, un rol principal. Epic Games, compania din spatele popularului joc video Fortnite, a strâns 1 miliard de dolari de la investitori pentru a contribui la planurile sale pe termen lung de construire a metaversului. Platforma de jocuri Roblox este un alt jucător important, care și-a prezentat viziunea metaversului ca pe un loc în care „oamenii se pot reuni în cadrul a milioane de experiențe 3D pentru a învăța, a lucra, a se juca, a crea și a socializa". Și mărcile de consum încearcă să se lanseze în această tendință.
Va fi metaversul o altă modalitate de a obține date?
Îmbrățișarea de către Zuckerberg a metaversului contrazice, într-un fel, un principiu central al celor mai mari entuziaști ai acestuia. Aceștia văd metaversul ca pe o eliberare a culturii online de platformele tehnologice precum Facebook, care și-au asumat dreptul de proprietate asupra conturilor, fotografiilor, postărilor și listelor de redare ale oamenilor și au făcut comerț cu ceea ce au cules din aceste date.
„Vrem să ne putem deplasa cu ușurință pe internet, dar vrem, de asemenea, să ne putem deplasa pe internet într-un mod în care să nu fim urmăriți și monitorizați", a declarat Steve Jang, un capitalist de risc, partener manager la Kindred Ventures, care se concentrează pe tehnologia criptomonedelor.