K-popul este o industrie care nu dictează doar tendințele muzicale, dar și pe cele vestimentare, la nivel global. Oana Stoica, jurnalist și fan K-pop, a analizat impactul modei în această industrie, diferențele dintre stilurile de scenă și cele de zi cu zi, standardele de frumusețe din Coreea de Sud, dar și influența hainelor tradiționale coreene.
Cu aproape 200 de milioane de fani la nivel mondial, conform estimărilor recente, K-popul redefinește modul în care artiștii își fac apariția pe scenă. În această industrie, moda este la fel de importantă ca muzica, iar artiștii de K-pop folosesc hainele pentru a transmite povești și pentru a captiva publicul. Prin intermediul stilului lor unic, acești artiști devin trendsetteri care influențează atât fanii, cât și marile branduri internaționale.
Moda are un loc extrem de important când vorbim de kpop, dacă mă întrebi pe mine. Rețeta perfectă de k-pop este făcută din cel puțin trei elemente, dar extrem de importante: voci foarte bune, un aspect foarte bun. Și aici intră partea de modă și partea de dans. Prin modă și prin fashion ei pot să transmită atât povestea unei melodii, povestea albumului. Practic partea de fashion influențează extraordinar de mult impactul pe care îl au în lume, lumea muzicii, în lumea artei în general și chiar te face și pe tine ca fan să fii mult mai impresionat de ei și de ce pot să facă, crește automat efectul acela de wow când îi privești și vrei să fii ca ei și să te îmbraci ca ei.
Coreea de Sud, lider global în industria modei
Asia, și în special Coreea de Sud, s-a impus ca un lider global în fashion și beauty, cu o influență enormă asupra tendințelor internaționale. Artiștii K-pop contribuie la această revoluție, fiind ambasadori ai marilor branduri precum Louis Vuitton, Chanel, Celine, Versace sau Calvin Klein.
Surse foto: Instagram @thv, @versace @hyunjinnnn / YouTube @Calvin Klein
Cu milioane de fani care urmăresc fiecare detaliu al aparițiilor lor, acești idoli determină casele de modă să integreze elemente din estetica asiatică în colecțiile lor, transformând Asia într-un epicentru de inovație și creativitate în modă.
Oana Stoica: În momentul în care vezi ceva și îți place și vrei acel lucru, se creează dorința. Când dorința este mare și este la o populație numeroasă, automat casele de modă simt lucrul acesta și încearcă să-i integreze.
Sunt foarte mulți k-pop idoli care sunt ambasadori. Putem să vorbim aici de Jungkook din BTS, care este la Calvin Klein, la Celine este Taehyung tot din BTS. Prințul Versace, mai nou, este Hyunjin din Stray Kids, pe care Donatela Versace îl adoră. Asta știu toți fanii. Iubirea Donatellei Versace pentru Hyunjin este foarte mare și asta nu e ceva ușor de obținut.
Diferențele dintre ținutele de scenă ale artistilor și cele din viața de zi cu zi sunt semnificative. Pe scenă, artiștii K-pop poartă haine care completează lookul trupei și mesajul melodiilor lor.
Deseori aceste outfituri sunt spectaculoase, cu accesorii elaborate, culori îndrăznețe și un design avangardist. În schimb, în viața personală, mulți dintre ei optează pentru un stil mai casual - ba chiar - minimalist. Aceste apariții sunt adesea surprinse la aeroporturi sau în emisiunile proprii, devenind surse de inspirație pentru fani.
Oana Stoica: Desigur că există diferențe, pentru că în momentul în care ești cu restul membrilor trebuie să transmiți o idee unitară, transmiți imaginea trupei, până la urmă, dar în viața de zi cu zi poți să-ți arăți tu propriul tău stil. Și cel mai bine vedem stilurile lor la aeroport, când se îmbracă exact cum doresc, sau în momentul în care fac diverse emisiuni care sunt filmate intern.
Moda asiatică, mai curajoasă decât cea occidentală
În timp ce moda europeană și americană favorizează stiluri relaxate, cum ar fi blugii și tricouri sau rochii simple, moda coreeană îmbină perfect simplitatea cu detaliile surprinzătoare, fie prin culori vibrante, fie prin accesorii bine alese. În special pe scenă, artiștii K-pop folosesc moda pentru a crea un efect „wow”.
Oana Stoica: În momentul în care mie îmi spui moda americană, mă gândesc din start la blugi sau la bluze pe corp. Dacă e să vorbim de moda europeană, aici stilul este foarte curat, foarte clean, o rochiță de exemplu. Mi se pare că noi nu avem atât de mult curaj când vine vorba de fashion. Ei se duc pe ideea de eleganță, simplitate, culori foarte simple, alb, negru, bej, nuanțe plăcute, șterse ușor, dar dau eleganță tocmai prin simplitate. Dar asta în viața de zi cu zi, dacă vor să fie pe scenă ne ducem în cu totul altă direcție, cu foarte multe accesorii.
O să-i vezi mereu cu piercing-uri, cu inele foarte multe, cu lanțuri, foarte multe, brățări, lanțuri atașate la centură, pentru că e acel efect de wow și cumva, chiar dacă sunt atât de accesorizați, privirea ta nu se duce pe accesoriu neapărat, ci pe totul complet. Adică accesoriul nu-ți fură privirea de la ținuta completă.
De la costumele structurate, purtate atât de bărbați cât și de femei, până la elementele oversize sau combinațiile casual-elegante, moda coreeană demonstrează o versatilitate impresionantă.
Oana Stoica: Când vorbim de ținutele bărbaților, de exemplu, mă gândesc ori la un look clean, dat de un costum elegant care poate să fie purtat, ori în idee elegant 100%, ori se poate renunța la sacou și să fie doar cămașa cu pantalonul. Dacă se vrea mai mult casual, se pot adăuga niște sneakers în locul pantofilor clasici. Dacă vor să meargă pe eleganță 100% atunci se adaugă și vesta și sacoul și evident pantofii.
Femeile merg foarte mult pe ideea de costumaș, sacoul închis și o fustă scurtă.Din câte am observat, nu se mai merge pe ideea de decolteu, cât pe ideea de fustă scurtă mai degrabă.
Hainele unisex și genderless, din ce în ce mai purate în Coreea de Sud
Moda în K-pop este e o cale a inovației și a experimentării, iar artiștii sunt renumiți pentru curajul lor extraordinar. Hainele unisex, culorile vibrante și piesele genderless sunt elemente esențiale care definesc stilul K-pop. Aceste alegeri nu doar că reflectă personalitatea artiștilor, dar ajută și la spargerea stereotipurilor de gen. Seonghwa din Ateez, membrii din BTS, Jinny din Black Pink sunt doar câțiva dintre cei care promovează o modă fără gen, în care oricine poate purta orice.
Oana Stoica: La ei moda înseamnă putere și, automat, în momentul în care toată lumea este îmbrăcată extraordinar de frumos în jurul tău ai nevoie de foarte mult curaj tocmai ca să atragi atenția. Asta îmi place foarte mult la moda sud-coreană, nu le este frică să încerce lucruri noi, care clar îi scot pe mulți din zona de confort. Așa pot să atragă și să vândă mai bine ideea de trupă și un exemplu foarte bun, foarte bun, de idol care depășește aceste bariere și merge foarte mult pe ideea de genderless este Seonghwa din Ateez care recent a purtat o rochie absolut superbă. Și ce mi-a plăcut cel mai mult este că te uitai la ținuta lui și nu vedeai un bărbat într-o rochie, cum noi tindem să ironizăm această idee.
Sursa foto: Instagram @_starhwa_
Este vorba de o industrie în care te poți juca cu lucrul ăsta, în lumea idolilor este foarte important să experimentezi lucrurile. Ce mi-a plăcut mie foarte mult este că Seonghwa a purtat rochia fără să îmi dea senzația că este o rochie. Era o ținută absolut superbă. A combinat-o cu niște pantaloni care mergeau cu rochia respectivă și efectiv te uitai la el și erai: wow vreau și eu asta. Și partea cea mai mișto este că eu ca fată pot să port combinația asta, dar și bărbații pot. Și ce îmi place cel mai mult la el este că e unul dintre cei care militează pentru moda genderless.
Chiar țin minte că a avut la un moment dat un fan call cu Atiny, care sunt fanii lor, și i-a povestit unei fane că atunci când era mai mic s-a dus cu mama lui la cumpărături și a văzut ceva foarte frumos din secțiunea de fete. Și el nu înțelegea la vârsta aia de ce mama lui a refuzat să-i cumpere haina respective, pentru că lui îi plăcea, i se părea frumoasă. Și dacă e să mă întreb pe mine cred că ar trebui să mergem mai mult în direcția asta de genderless.
Standardele de frumusețe în Coreea de Sud: diete stricte și pielea perfectă
Coreea de sud este cunoscuta pentru produsele de infrumusetare – dar și pentru standardele extrem de rigide de frumusețe. Artiștii de K-pop urmează deseori diete stricte pentru a face față presiunii sociale. Această obsesie pentru perfecțiune stârnește uneori controverse, fiind criticată pentru promovarea unor idealuri greu de atins.
Standardele de frumusețe în Coreea de Sud sunt foarte, foarte dure. Da, este e interesant cum ai atât de multă deschidere, dar în același timp ai o gândire pe stil vechi, de nu accepți atât de multe body shape-uri. Dar într-un fel și asta face parte din toată idea, pentru că nu poți să devii idol dacă nu ești între anumite standarde. Chiar dacă ești foarte bun si îndeplinești alte criterii: ai vocea foarte bună, știi să dansezi foarte bine, atunci se va lucra foarte mult pe imaginea ta tocmai ca să te potrivești. Și asta înseamnă diete care pot să fie foarte stricte. De multe ori se poate ajunge chiar la înfometare. Același lucru, din păcate, se aplică și în societate și poți să fii criticat chiar și pentru simplul fapt că nu ai tenul perfect.
Oana Stoica: Ce nu poți să obții prin skincare pur și simplu, din păcate se ajunge și la bisturiu dacă este necesar. Tocmai de aceea sunt foarte multe clinici de operații estetice în Coreea de Sud. E foarte interesant cum se pune atât de mult accent pe anumite lucruri. Am văzut chiar în k-drame, în filmele lor și seriale, faptul că se aduce în discuție această idee de bullying tocmai pentru că nu arăți cum trebuie sau pentru că ai câteva kilograme în plus, care la noi nici măcar n-ar fi sesizabile.
Nu am să le văd vreodată pe fetele din Asia cu buzele foarte mărite, cu un machiaj gen smokey eye foarte puternic. Asta poate doar seara, eventual în cluburi, dar în rest se merge și pe ideea asta de un machiaj foarte soft, un fade ușor în zona buzelor, nu foarte mult la în zona ochilor, pentru acel aspect cuminte, curat.
Hanbok-ul, portul tradițional, este mândria sud-coreenilor
Portul tradițional coreean, hanbok-ul, continuă să joace un rol important în cultura sud-coreeană și este uneori integrat și în industria K-pop – chiar dacă este rareori purtat zilnic. Această combinație între tradiție și modernitate este o demonstrație a mândriei culturale a sud-coreenilor și aduce un omagiu rădăcinilor lor, mai ales în momentele importante din viața cetățenilor.
Oana Stoica: N-aș putea să-ți spun că tinerii o poartă zilnic, că poartă portul lor tradițional, hanbok-ul, pentru că e la fel ca la noi cu ia, adică și noi apreciem ia tradițională românească. Dar o purtăm doar în anumite situații și în anumite momente.
La ei am văzut că cel puțin idoli includ partea asta de îmbrăcăminte tradițională și sunt foarte mândri în momentul în care dansează în portul lor tradițional, evident un pic modificat ca să fie potrivit. E foarte interesant cum hanbok-ull original este genul acela de îmbrăcăminte care îți dă eleganță, fără să-ți arate absolut nicio formă din corp, pentru că este compus dintr-o cămașă închisă și apoi vine o fustă lungă care acoperă picioarele și nu se vede absolut nimic. În schimb este atât de elegantă și atât de frumoasă ținuta. O putem vedea la ei mai ales în cadrul ceremoniilor de căsătorie.
Idolii K-pop sunt prezenți din ce în ce mai des la cele mai prestigioase evenimente de modă, precum Paris Fashion Week, unde sunt adesea invitați de branduri de renume să fie ambasadori sau reprezentanți iar prezența lor pe covorul roșu atrage atenția globală. Prin această colaborare dintre K-pop și industria de modă, granițele dintre entertainment și couture se estompează, iar artiștii sud-coreeni devin adevărati style icons.
Oana Soica: Unul dintre artistii care a fost la fashion weekul de la Paris este J-Hope din BTS care, apropo, este unul dintre cei mai bine îmbrăcați artiști.
Am văzut, așadar, că în K-pop moda este mai mult decât un simplu accesoriu – este o declarație culturală și artistică. Eu zic ca avem ce învăța de la ei – pentru că dau dovadă de un curaj în vestimentație rar întâlnit în moda occidentală.