Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

FOTO. Planșeul de sub Piața Unirii din București, pericol pentru oameni. O expertiză arată că ar exista probabilitatea de prăbușire

Planșeul de beton de sub Piața Unirii este în pericol iminent de prăbușire. O spun răspicat primarul Sectorului 4 și Prefectul Capitalei, care au organizat o vizită sub placa de beton. În multe zone, armătura de fier s-a dezintegrat, iar, pe măsură ce a ruginit, a sfărâmat grinzile de beton. Totuși, lucrarea naște controverse între edili: primarul general al capitalei spune că nu poate acorda o autorizație în regim de urgență pentru întreaga lucrare, ci doar pentru anumite porțiuni. 

Structura vizată de acest anunț este chiar placa de beton care acoperă porțiunea subterană a râului Dâmbovița și susține o parte din Piața Unirii. Pentru prima oară, jurnaliștilor le-a fost permis accesul sub planșeu. Imaginile vorbesc de la sine: betonul turnat acum zeci de ani a crăpat, iar la suprafață au apărut armăturile ruginite. 

VEZI GALERIA
9 imagini

Andre Rotaru, jurnalist Euronews: „În unele zone, grinzile de beton care susțin planșeul au cedat cu totul. Și asta pentru că, de-a lungul anilor, apa a corodat armătura de fier, care s-a umflat, iar betonul din jur a crăpat pur și simplu.” 

Lucrările pentru reabilitarea plăcii de beton, despre care se vorbește deja de ani de zile, au revenit primăriei Sectorului 4. Instituția a pus la dispoziția jurnaliștilor un document întocmit, în luna august, de un expert care a inspectat zona. Conform acestuia, situația s-a agravat, iar prăbușirea totală a structurii este un risc real. 

Concluziile specialiștilor privind Planșeul Unirii 

Menționăm că degradările sunt de așa natură (inclusiv cedări ale reazemelor grinzilor) încât un colaps al structurii, nu neapărat general, dar foarte probabil local, este posibil să se producă în orice moment, potrivit expertizei puse la dispoziție de Primăria Sectorului 4. 

Daniel Băluță, primarul Sectorului 4:Nu ne putem permite sub nicio formă niciunul dintre noi o tragedie aici. Aici nu este o problemă de disconfortul circulației, nu este o dispută, ci este o problemă de siguranță, o problemă de viață și de moarte.”  

Și totuși, lucrările încă nu au început. Primăria Sectorului 4 dă vina pe Primăria Generală, care nu a emis încă autorizația de construcție. 

Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: „Legea spune că autorizațiile în regim de urgență se emit doar dacă expertul spune că e pericol public și doar pentru chestiuni punctuale, nicidecum pentru o lucrare așa de mare de 700-800 de metri. Îi așteptăm cu documentația normală pentru a le da o autorizație în regim normal. Dacă expertul vine cu o expertiză care spune aici aici și aici este pericol public, pentru punctele alea o să dăm o autorizație în regim de urgență. Primăria Sectorului 4 ne-a depus o documentație pentru autorizație, ne-a depus mai întâi o documentație pentru un certificat de urbanism pe care l-am dat pe 2 septembrie și ne-a depus documentația pentru autorizație numai că este o inadvertență în documentația pe care dumnealor au depus-o.” 

Răcănel Ionuț Radu, conferențiar la universitatea tehnică de construcție: „Aceste dezagregări ale betonului, coroziunea avansată a armăturilor, fisuri, crăpături, ale unor elemente structurale, toate s-au produs de la ultimele consolidări de care vorbim în jurul anilor 86 până în anii 90. Nu vă închipuiți că structura o să cadă mâine. E foarte greu să stabilești dacă structura se va prăbuși și cum. Depinde, de exemplu, de o acțiune seismică care s-ar putea produce, de un alt factor de risc.”

Care sunt etapele lucrărilor de consolidare ale Planșeului Unirii

Lucrarea a fost împărțită, conform planurilor de până acum, în trei etape: din zona Hanul lui Manuc, până în zona fântânilor. Lucrările vor aduce cu ele și restricții de trafic. 

Mihai Toader, prefectul Capitalei: „Este imperios necesar să se înceapă cât mai urgent lucrările. Normal, este o lucrare destul de amplă, cu un impact general destul de mare, datorită amplasamentului pe care îl are, vorbim de Piața Unirii. Și din acest punct de vedere va fi un disconfort evident.” 

Probleme sunt, spun oficialii, și în zona Pasajului Unirii. 

Andre Rotaru, jurnalist Euronews:În spatele acestui zid se află pasajul Unirii, în zonă construcția s-a degradat atât de mult încât, cel puțin în unele părți, poți pur și simplu să iei cu mâna bucățile de zid și să le sfărâmi.” 

Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: „Noi anticipăm că nu va fi nevoie de blocarea traficului prin pasaj, care este cel mai vizitat. Nouă, aici, la Primăria Capitalei, nu ne-au fost transmise decât expertize de rezistență pentru bucata de sub parc, nu și pentru cea de sub pasajul rutier. Noi anticipăm, fără să avem vreo expertiză, că degradarea (n.red: ne referim la) degradarea din pasaj, nu este la nivelul degradării din parc.”

Conform primarului General, alte pasaje sunt deja într-o stare tehnică mai proastă decât planșeul de la Unirii. Printre ele, pasajele Lujerului și Obor, dar și podul de pe șoseaua București - Ploiești. 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE