Elevii din clasele primare nu vor mai participa la olimpiadele și concursurile organizate de Ministerul Educației. În primul său ordin de ministru, Daniel David a reiterat această prevedere. Psihologii spun că măsura elimină mai multe provocări neplăcute cu care se confruntă copiii în astfel de situații, cum ar fi frica de eșec sau scăderea stimei de sine. Ministrul a subliniat că lasă la latitudinea școlilor participarea celor mici la concursurile inițiate de instituțiile de învățământ.
Încă din 2024 elevilor de clasele primare li se interzicea partciparea la diverse comeptiții sau olimpiade școlare printr-o schimbare de regulament, însă acest lucru a fost acum asumat și de ministerul Educației printr-un ordin de ministru.
Daniel David a venit cu o explicație a acestei decizii printr-un articol pe blogul său.
„Hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte…”, a precizat acesta.
Psihologii spun că interdicția este în favoarea celor mici
Elena Stambuli, psiholog școlar: „Aceste concursuri școlare de tip academice, că despre este este vorba, la vârste mici, creează copiilor frici, complexe de inferioritate și mai mult decât atât, conduc către o stimă de sine scăzută. Pentru că la această vârstă, noi, cadrele didactice, ar trebui să dezvoltăm competențe cheie la copiii precum știu eu competențe sociale, civice, antreprenoriale ș.a.m.d. lingvistice. Deci ei nu au încă nici dezvoltarea socio-emoțională, nici dezvoltare academică ca să poată participa la astfel de concursuri.”
La rândul lor, învățătorii subliniază că ideea de competiție există deja în activitățile copiilor, în jocurile pe care le fac, însă lipsa de ierarhizare nu le induce frică, așa cum se întâmplă în timpul competițiilor școlare. Ei atrag atenția părinților că participarea la orice fel de concurs trebuie să vină din dorința exclusivă a copiilor.
Elena Cornea, învățătoare: „Nu trebuie să participe că își dorește părintele, ci trebuie să participe dacă își dorește copilul, pentru că atunci copilul participă pentru părinte și din dorința de a nu dezamăgi apare frica, starea de anxietate, ceea ce duce la o demotivare și la lipsa plăcerii de a se implica în învățare. Concursul sau olimpiada presupune să știi mai mult decât se face la clasă, nu să ții pasul cu clasa și este foarte greu. Olimpiada, deja dacă vorbim despre olimpiadă, clar ne ducem în sfera meditațiilor, pentru că o olimpiadă presupune mult mai mult decât un concurs.”
Ordinul de ministru care nu permite participarea elevilor din ciclul primar la diverse competiții școlare organizate de minister, nu interzice acceptarea acestora la concursurile regionale, naționale organizate de instituțiile școlare.