Noile politici de confidențialitate ale companiei Meta îi nemulțumesc pe mulți dintre utilizatorii Facebook și Instagram. Compania americană a anunțat că va folosi, de la finalul acestei luni, conținutul generat de utilizatori pentru antrenarea propriei inteligențe artificiale. Mulțumită protecției oferite de legislația europeană, cei care nu vor ca postările lor să fie folosite pot trimite înștiințare oficială, însă procedura este extrem de complicată.
Compania Meta le-a trimis o notificare celor care au cont de Facebook sau Instagram prin care anunță utilizatorii că, de la finalul lui iunie, va folosi conținutul generat de către aceștia, pe platforme, ca să antreneze propria inteligență artificială. Există opțiunea să te opui ca datele tale să ajungă obiect de studiu, însă aceasta ar fi disponibilă, deocamdată, doar pentru utilizatorii din Uniunea Europeană. Cei care au și primit înștiințarea și care, spre deosebire de americani, de exemplu, se află sub protecția legislației.
Valentin Vesa lucrează în domeniul siguranței online. Folosește Facebook încă din 2011, când platforma câștiga popularitate și adepți prin jocuri. Imediat ce a primit notificarea de la Meta, a trimis o cerere oficială prin care înștiințează că se opune colectării datelor.
Valentin Vesa, expert siguranță online: ”Un proces destul de alambicat, trebuie să treci prin foarte mulți pași să fie autentificat în profilul tău. Pe browser ajungi la un formular destul de greu. După vreo patru-cinci clickuri, fie că de pe mobil, fie că de pe desktop, nu contează. Îți vine un email cu un cod, intri din nou. Adică atâta e de complicat, încât ei speră că la fiecare pas tu vei renunța.”
Este, într-adevăr, nevoie de detalii și repetarea procesului pentru fiecare cont. Solicitările pot fi trimise accesand butonul “Centru de ajutor”, iar la final cererea trebuie validată printr-un cod primit pe mail.
”Nu e o veste bună că cineva îmi va folosi postările. Cred ca ar trebuie să lăsăm Facebook-ul sa fie cat de cat un spațiu privat, sa nu fie chiar pentru oricine”, spune un utilizator.
Utilizarea conținutului generat de utilizatori pentru antrenarea AI
În linii mari, “antrenarea” inteligenței artificiale înseamnă punerea la dispoziție a unor seturi imense de date, astfel încât modelul beneficiar să ajungă, într-un punct, să genereze singur text, imagine, clip video și așa mai departe pe baza a ceea ce a învățat. În acest moment, cetățenii europeni sunt protejați de legislație. Includem aici GDPR, Guvernanța Datelor ori Legea privind datele, adoptată chiar în ianuarie anul acesta. Actele normative impun, fiecare în propria manieră, restricții asupra colectării și utilizării datelor personale de către terți. Platformele trebuie să obțină consimțământ explicit și să respecte standarde ridicate de protecție a datelor, oferind utilizatorilor control deplin asupra informațiilor pe care le lasă publice.
Andi Petreanu, specialist în dezvoltarea AI: ”Meta până acum trebuiau să cumpere astfel de date care să fie prea aprobate de la diversele companii și structuri din zona europeană. Iar acum, dacă utilizatorii își dau acordul pentru ca datele lor să folos fie folosite, ei nu vor mai fi nevoiți să cumpere datele astea pentru că le vor putea folosi pe cele ale utilizatorilor.”
Meta AI, divizia de inteligență artificială a companiei, investește masiv în dezvoltarea inteligenței artificiale, după unele surse, undeva între 5 și 10 miliarde de dolari anual. Printre produsele lansate se numără și LLM-ul Llama. Un program asemănător lui ChatGPT, care învață, în afara Europei, din postările publice de pe Instagram și Facebook. Meta își propune să integreze tehnologia AI în toate produsele și serviciile sale.