Facebook nu a reușit să detecteze dezinformările din anunțurile publicitare înainte de alegerile din Brazilia din 2022, a constatat un nou raport al Global Witness, relatează AP. Reclamele conțineau informații false despre viitoarele alegeri din țară, cum ar fi promovarea unei date greșite a alegerilor, metode de vot incorecte și punerea sub semnul întrebării a integrității alegerilor - inclusiv a sistemului electronic de vot din Brazilia.
Capacități reduse de moderare
Aceasta este a patra oară când organizația non-profit cu sediul la Londra a testat capacitatea Meta de a detecta încălcări ale regulilor celei mai populare platforme de socializare - și al patrulea test de acest fel pe care Facebook l-a ratat. În cele trei cazuri anterioare, Global Witness a trimis anunțuri publicitare care conțineau discursuri violente pentru a vedea dacă controalele Facebook - fie că este vorba de oameni care verifică postările, fie de inteligența artificială - le vor detecta. Nu au reușit.
Alegerile naționale din Brazilia vor avea loc pe 2 octombrie, pe fondul unor tensiuni ridicate și al dezinformării care amenință să discrediteze procesul electoral. Facebook este cea mai populară platformă de socializare din țară. Într-o declarație, Meta a afirmat că s-a „pregătit intens pentru alegerile din 2022 din Brazilia”.
„Am lansat instrumente care promovează informații de încredere și etichetează postările legate de alegeri, am stabilit un canal direct pentru Curtea Electorală Superioară (autoritatea electorală din Brazilia) pentru a ne trimite conținut potențial dăunător pentru revizuire și continuăm să colaborăm îndeaproape cu autoritățile și cercetătorii brazilieni”, a precizat compania.
În 2020, Facebook a început să le ceară agenților de publicitate care doresc să difuzeze anunțuri despre alegeri sau politică să finalizeze un proces de autorizare și să includă aceste postări ca fiind „sponsorizate”, similar cu ceea ce face în SUA. Măsurile de protecție sporite au fost luate după alegerile prezidențiale din 2016 din SUA, când Rusia a folosit ruble pentru a plăti anunțuri politice menite să alimenteze diviziunile și neliniștile în rândul americanilor.
Compania a picat testele
Global Witness a declarat că a încălcat aceste reguli atunci când a desfășurat testul. Grupul a plasat anunțurile din afara Braziliei, de la Nairobi și Londra, ceea ce ar fi trebuit să ridice semnale de alarmă. De asemenea, nu a fost obligat să pună pe anunțuri un avertisment de tipul „sponsorizat” și nu a folosit o metodă de plată braziliană - toate măsurile de siguranță pe care Facebook spune că le-a pus în aplicare pentru a preveni utilizarea abuzivă a platformei.
Grupul folosește anunțurile ca test și nu postările obișnuite, deoarece Meta pretinde că le supune la un standard „chiar mai strict” decât postările obișnuite, neplătite, potrivit paginii sale din centrul de asistență pentru anunțuri plătite.
Global Witness a trimis la Meta zece reclame care, în mod evident, încălcau politicile sale privind publicitatea electorală. Acestea includeau informații false despre când și unde să voteze, de exemplu, și puneau sub semnul întrebării integritatea mașinilor de vot din Brazilia - reluând dezinformarea folosită de actori rău intenționați pentru a destabiliza democrațiile din întreaga lume.
În investigațiile sale anterioare, grupul a constatat că Facebook nu a surprins discursul instigator la ură în Myanmar, unde anunțurile au folosit o insultă pentru a se referi la persoanele de origine indiană de est sau musulmană și a îndemnat la moartea acestora; în Etiopia, unde anunțurile au folosit un discurs de ură dezumanizant pentru a îndemna la uciderea persoanelor aparținând fiecăruia dintre cele trei grupuri etnice principale din Etiopia; și în Kenya, unde anunțurile vorbeau despre decapitări, violuri și vărsare de sânge.