Parlamentul European a adoptat miercuri o directivă pentru a interzice afișarea de informații înșelătoare despre produse și pentru a îmbunătăți etichetarea, relatează Euronews.com.
Deputații au aprobat cu o majoritate covârșitoare de voturi, în favoarea directivei menită să protejeze consumatorii de practicile de marketing înșelătoare și să îi ajute să facă alegeri mai bune atunci când cumpără produse.
"Pentru a realiza acest lucru, o serie de practici de marketing problematice în legătură cu greenwashing ( companii care pretind să aplică măsuri sustenabile, însă vor să atragă atenția de la poluarea emisă, n.red), și de declasare timpurie a bunurilor vor fi adăugate pe lista UE de practici comerciale interzise”, a precizat Parlamentul European.
Acest lucru înseamnă că termeni precum "ecologic", "biodegradabil" și "neutru din punct de vedere climatic" nu ar mai trebui să fie utilizați în publicitate sau pe ambalaje fără dovezi concrete.
În momentul în care noile norme vor fi aplicate în statele membre, în UE vor fi permise doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme de certificare oficiale sau stabilite de autorități.
- Ce este greenhushing? Cum să descoperiți tacticile sofisticate de înșelăciune care sunt utilizate în 2023
- Cum luptă Comisia Europeană cu etichetele înșelătoare. Noi reguli împotriva companiilor care pun pe piață produse neconforme
- Greenpeace dă în judecată Comisia Europeană pentru categoria „verde” în care au inclus gazul și energia nucleară
Cum vrea UE să interzică practicile de greenwashing
Mai mult, directiva va interzice afirmațiile conform cărora un produs are un impact ”neutru din punct de vedere climatic”, ”redus” sau ”pozitiv din punct de vedere climatic” asupra mediului, din cauza sistemelor de compensare a emisiilor de dioxid de carbon.
Cu toate că UE a anunțat că investițiile realizate de companii în proiecte de protejare a mediului sunt binevenite și pot fi comunicate în continuare, acestea nu mai pot induce în eroare oamenii pentru a crede că un produs este ”bun pentru că firma a plantat copaci undeva”.
UE a afirmat că măsurile introduse prin directivă sunt un mare succes pentru mediu, climă și consumatori.
Un alt obiectiv important al noii legi este acela de a convinge producătorii și consumatorii să se concentreze mai mult asupra durabilității bunurilor. În viitor, informațiile privind garanția vor trebui să fie mai vizibile și va fi creată o nouă etichetă pentru a pune mai mult în evidență produsele cu o perioadă de garanție extinsă.
Aprobarea directivei vine după luni de negocieri între instituțiile UE și statele membre cu privire la modul în care ar trebui reglementate declarațiile de mediu.
Statele membre au la dispoziție doi ani pentru a implementa în legislația națională noile norme.