De ziua internațională a drepturilor copilului, reprezentanții acestora au cerut Guvernului României să îi consulte atunci când ia decizii care-i privesc. Educația este domeniul în care își doresc să aibă un cuvânt de spus, iar cel mai important este ca toți elevii, indiferent de mediul din care provin, să aibă șanse egale.
Încălcarea dreptului la educație
Jumătate dintre copii spun că nu sunt consultați de adulți atunci când deciziile acestora îi vizează, conform datelor World Vision România. De ziua drepturilor lor, reprezentanții copiilor au vrut să atragă atenția asupra acestui lucru, în cadrul unei întâlniri care a avut loc la Guvern.
Elevă: ”Noi ne-am gândit că un prim pas ar fi ca tinerii să participe la ședințele de guvern unde se discută politici publice care-i privesc. Ce părere aveți despre această propunere.”
Ciolacu: ”Trebuie să ne sfătuim cu voi fiindcă dinamica schimbărilor din viața dvs, în această perioadă, este foarte mare, provocările sunt mult mai mari decât erau pe timpul meu. Voi o să ne înlocuiți, cu cât sunteți mai instruiți, cu cât o să cunoașteți mai bine acest mecanism democratic.”
Mihaela Nabăr, președinte World Vision: ”Noi considerăm că sunt extrem de importante drepturile pentru educație de care au nevoie toți copiii. Dreptul la participare. Dreptul la protecție.”
Mario, unul dintre elevii care a participat la evenimentul găzduit de Guvern, spune că a simțit pe pielea lui ce înseamnă încălcarea dreptului la educație când s-a mutat de la sat, la oraș, pentru a studia la liceu. În clasa a 9-a a descoperit că nu vine cu același bagaj de cunoștințe pe care îl aveau colegii lui.
Mario, elev în clas a X-a: ”Am simțit pe pielea mea cum este discrepanța dintre rural și urban. Ce anume ai avut de recuperat? În special la materii, informațiile pe care le-am avut, diferența dintre profesorii pe care i-au avut ei și profesorii pe care i-am avut eu. Când am dat testele inițiale, acolo s-a simțit diferența.”
Ce își doresc elevii?
Elevii sunt îngrijorați și de cum va fi aplicată noua lege a educației preuniversitare, în special în ceea ce privește noua formulă de admitere la liceu. Peste 4 ani, copiii vor susține și un examen scris la liceul la care vor să intre, pe lângă Evaluarea Națională.
Andreea, elevă în clasa a XI-a: ”Practic, două teste reprezintă un stres enorm, nu le văd sensul, în clasa a VIII-a a fost un stres enorm pentru mine. Doar pentru a intra la un liceu bun, asta nu înseamnă că copiii ar trebui să mai treacă încă o dată prin acel stres.”
Elevii și-ar dori și mai puține materii la liceu și mai mult accent pe informații care chiar îi pregătesc pentru viață.
Andreea, elevă în clasa a XI-a: ”Momentan consider că sistemul este centrat pe profesor, avem foarte mulți profesori care de fapt nu-și fac treaba, care predau o materie doar pentru a primi un salariu.”
România a adoptat recent o Strategie națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului ”Copii protejați, România sigură” 2023-2027 .