Cum ar arăta o oră de istorie sau de fizică predată cu ajutorul documentarelor sau filmelor?
Peste 200 de profesori din mai bine de 50 de orașe din țară au testat metoda în cadrul unui program, iar elevii s-au arătat atrași de predatul cu ajutorul filmelor.
Conceput de profesori de film și cinema și de experți în domeniu, programul a fost pilotat anul trecut într-o școală, iar anul acesta a fost extins. Inițiatorii speră să aibă o programă pentru un opțional de film la liceu în doar câțiva ani.
Filmul folosit ca unealtă ajutătoare în procesul de învățare al copiilor
Programul Educaţie Cinematografică şi Educaţie prin Film a fost inițiat de organizatorii festivalului internațional de film Transilvania.
Crăița Nanu, selecționer de film la TIFF: Nu există niciun opțional de film și atunci ne-am gândit cum facem astfel încât filmul să fie folosit ca unealtă ajutătoare în procesul de învățare al copiilor. Și am găsit ora de dirigenție și am spus ok, vom selecta scurt-metraje astfel încât ele să poată fi vizionate în clasă.
Iulia Voicu, profesor UNATC: Filmul și istoria filmului pot fi ele însele un suport pentru cultură și societate, pentru ceea ce înseamnă cunoașterea informațiilor despre cultură și societate. Ca să înțelegi filmul, trebuie să te întâlnești la un moment dat cu el, să ai și o învățatre de tip experiențial, să cunoști regizori, să faci eventual și ceva practic.
Trailere după cărți
Cu o experiență practică de film a venit profesoara de română Carmen Ion de la Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret” din Focșani, inițiatoarea festivalului Boovie. Ca să-i determine pe elevi să citească, s-a gândit să le ceară o temă mai specială.
Carmen Ion, fondatoarea festivalului Boovie: Le-am propus să facă trailere după cărți. Apoi s-a dus vestea-n școală, apoi s-a dus vestea-n Focșani și în județ și, încetul cu încetul, l-am transformat în festival. Anul acesta am ajuns la peste 5.000 de elevi și profesori din toate județele țării și din 4 țări străine: Republica Moldova, Grecia, Irlanda și Spania.
Unul dintre micii regizori este Tudor, elev în clasa a VII-a. Așa a descoperit pasiunea pentru editarea de film.
Tudor, elev în clasa a VII-a: M-a făcut să citesc. Mi-am descoperit hobby-ul acesta de montaj, îmi place foarte mult să filmez și să montez acum.
Elevii atrași de lumea filmului
Tudor spune că vizionarea de documentare la clasă și interacțiunea cu materiale audio-vizuale educaționale i-ar ajuta mult pe elevi să învețe mai bine.
Tudor: Noi, acum, la fizică, folosim o platformă online pe care putem să o punem pe proiector, pe tabla smart și este interactivă, asta e important, să nu fie numai audiovizual. Dacă e și interactivă, îi stârnește și imaginația copilului și interesul, în general. Adică vrei cumva să afli mai mult. După ce faci teoria, abia aștepți să o pui în practică, dacă ai cum să o pui în practică.
Sunt și profesori care deja fac asta.
Mădălina Vincene, profesoară de Română: De multe ori apelez la ecranizările pe care le au fie piesele de teatru, fie filme care au legătură cu tema respectivă și atunci încercăm să facem conexiuni între ceea ce am studiat, deschideri culturale către alte epoci, către alte spații culturale, către alte arte și, desigur, către viața lor.
Profesori specializați de la UNATC
Experții de la Facultatea de Film a UNATC deja pregătesc profesori care doresc să predea prin intermediul materialelor audio-vizuale.
Doru Nițescu, președintele Senatului UNATC: Noi, în 5 ani, vom avea o programă de liceu, asta este clar, este un prim pas. Demararea și construirea unui masterat de film educațional sau educație prin cinema la UNATC. Și asta sperăm să dureze un an. Într-un an de zile să-l avem, chiar să dăm admitere.