Nu mai puțin de 20% dintre elevii care au fost incluși în Programul pilot de testare standardizată, derulat în lunile mai și iunie, se află în zona de risc educațional și doar 1-2% dintre elevi se află în zona de excelență, arată rezultatele programului.
În derularea programului pilot, au participat la testarea standardizată 526 de școli din întreaga țară, din toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial și liceal, iar în total, au fost administrate 280.237 de teste.
În urma administrării testelor, s-a constatat că un volum mare din populația testată se află în zona de risc educațional (aproximativ 20%). Totodată, jumătate din masa elevilor testați sunt în zona de performanță limitată. Chiar și în condițiile unui eșantion selectat peste media națională, rezultatele arată un volum extrem de mic de elevi în zona de excelență (aprox. 1-2%).
În ceea ce privește diferențele de gen, fetele sunt mai bune decât băieții la Limba Română, iar diferențierea se accentuează pe măsură ce elevii avansează în clase superioare. De asemenea, fetele înregistrează procente mai mari în categoria „Excelență” la nivelul tuturor claselor, spre deosebire de băieți.
Această caracteristică este neclară, însă, la Matematică, unde când fetele, când băieții au scor mai mare. În ceea ce privește Istoria, băieții sunt mai buni decât fetele, prezența lor în categoria „Excelență” este mai înaltă decât cea a fetelor, se arată în analiza rezultatelor de la testarea standardizată.
Totodată, datele mai arată că în România există un decalaj consistent în defavoarea mediului rural. La Limba Română și Matematică diferența este de aproximativ 5% (în medie), în timp ce la Istorie aceasta este de circa 10%. Procente semnificativ mai mari din mediul rural se află în zona de risc educațional și de performanță limitată.