Folosirea materialelor video sau a imaginilor sintetice, adică create cu ajutorul Inteligenței Artificiale, așa-numitele deepfakes, ar putea fi reglementată în România. 39 de parlamentari au inițiat un proiect de lege prin care orice material de acest tip va trebui semnalizat.
Experții din domeniu se îndoiesc însă că o reglementare în forma propusă de parlamentari poate fi eficientă.
În ultima perioadă, în spațiul digital au apărut imagini cu personalități precum foștii președinți americani Barack Obama sau Donald Trump, fosta regină a Marii Britanii Elisabeta a II-a, Papa Francisc, ori actori precum Tom Cruise. Niciuna dintre aceste imagini nu este însă reală. Ele au fost create ajutorul inteligenței artificiale.
Atunci când vorbim despre deepfake vorbim despre un model de învățare continuă prin care aceste imagini ajung și în online. E un model avansat, dar simplu de folosit și tocmai de aceea apar mai multe probleme.
Experții din domeniul atrag atenția că folosirea abuzivă a tehnologiei poate fi o redutabilă armă pentru defăimarea unor persoane sau un instrument de denigrare în campaniile electorale. Cu toate acestea, legiutorul consideră că nu este necesară interzicerea, ci doar semnalizarea.
Robert Cazanciuc, senator: "Trebuie să gasești un cadru suficient de general, oamenii să știe care sunt limitele de la care începe înșelăciunea, pentru că acest proiect își propune să protejeze cetățeanul de cei care vor să îi păcălească, își propune să îi ajute pe cei care vor să facă deepfake din rațiuni de divertisment. Proiectul nu își propune să interzică deepfake-ul ci să informeze publicul cu privire la conținutul falsificat al acelui video."
"Legislatia nu poate ține pasul"
Reglementarea deepfake-ului nu poate fi făcută însă doar în România, ci trebuie luate măsuri la nivel global cu privire la folosirea acestor tehnologii. Experții media atrag atenția că simpla marcare a acestor materiale poate avea chiar efectul invers.
Dragoș Stanca, expert în social media: "Mai degrabă, important e să marcam ce e real ca fiind verificat, decât să marcăm ce nu e real. E o problemă practică. E imposibil fizic ca cineva sa aibă capacitatea să verifice. Exista aceste decalaj ultrarapid. Legislatia nu poate ține pasul. Va trebui ca omenire, nu doar în Romania, să găsim o soluție. România va trebui să se alinieze unei filosofii globale."
Aceste materiale lansate pe internet sunt greu sau aproape imposibil de identificat chiar și pentru utilizatorii experimentați. Impactul lor este mai puternic decât cel al știrilor false pentru că deepfake-ul cuprinde toate elementele unui produs de media, respectiv text, fotografie, video, audio.
Dragoș Stanca, expert în social media: "Pentru un cetățean de rând, chiar și pentru unul educat, va fi imposibil de distins un deepfake video bine făcut."
Arma pe care consumatorii o au este însă gândirea critică și verificarea informațiilor. Atunci când avem în față un material care ridică suspiciuni trebuie să cautăm informații și, în cele mai multe situații, vom afla dacă el este real sau suntem în fața unui deepfake.