Situația în care pacienții internați într-un spital de stat din România cumpără din propriul buzunar medicamente sau dispozitive necesare tratamentului este binecunoscută în România. Ce nu se prea știe este că avem o lege care permite decontarea acestor cheltuieli de către spitalul în care bolnavul este internat. Chiar și românii care cunosc prevederea renunță la recuperarea banilor din cauza birocrației și a faptului că decontarea poate dura chiar și doi ani, spune Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România.
Cristina Sorescu a suferit 15 intervenții chirurgicale pentru înlăturarea unei tumori, iar paturile de spital îi sunt mai familiare decât și-ar dori. În timp ce laudă profesionalismul medicilor, recunoaște și că spitalele au multe lipsuri. Până și elementarele branule erau uneori de negăsit.
Cristina Sorescu, pacientă: ”Am necesitat și tratamente laborioase, care nu se găseau. Și atunci… erau destul de costisitoare și nu le aveau în momentul acela.”
Reporter: ”Ați reușit să decontați acele cheltuieli?”
Cristina Sorescu, pacientă: ”Nu, niciodată!”
Reporter: ”Dar știați că aveți această posibilitate?”
Cristina Sorescu, pacientă: ”Știam, dar procedura în România este groaznică.”
Radu Gănescu, președintele COPAC: ”Ca pacientul să-și recupereze cheltuielile, el trebuie să aibă din partea medicului un referat. E nevoie și de aprobarea șefului de secție, ceea ce în realitate nu se întâmplă. În caz de neînțelegere sau greșeală de referat, el poate fi penalizat. Avem acel cerc vicios, din care toată lumea iese, pentru că nimeni nu vrea să răspundă de faptul că în România spitalele nu au bugete să achiziționeze materialele necesare.”
Doar două cereri de decontare au fost depuse la Institutul “Marius Nasta”
Situația diferă de la un spital la altul. La Institutul “Marius Nasta”, de exemplu, au fost depuse doar două cereri anul acesta.
Beatrice Mahler, manager Institutului “Marius Nasta”: ”Ne străduim să avem medicația necesară și în ultimul timp am avut-o. Dacă ne referim la cele două cereri, erau pentru medicamente care în acel moment erau în cantități insuficiente și au fost păstrate pentru pacienții care erau în terapie intensivă și nu pe secție.”
Și la Institutul de Boli Infecțioase “Matei Balș” sunt puține cereri, iar cele depuse, sunt soluționate într-un timp scurt, susține directorul medical Adrian Marinescu.
Adrian Marinescu, director medical al Institutului „Matei Balș”: ”În momentul în care ai nevoie de un medicament care nu este în spital și nici în farmaciile cu circuit deschis, atunci pacientul ar trebui să-l procure din afara țării. Și în acele cazuri pacientul și-a primit banii, indiferent că plata s-a făcut într-o altă monedă.”
Cum ar putea pacienții să-și deconteze medicamentele
Pacientul ar avea nevoie doar de chitanță pentru a-și recupera banii, dacă personalul spitalului ar face demersurile necesare decontării în momentul în care îl trimite pe bolnav să-și cumpere cele necesare. Medicul curant constată că un medicament lipsește, trimite un referat explicativ către conducerea spitalului, care are două variante: fie procură medicamentul, fie îi oferă pacientului această posibilitate. Ulterior, face decontul în baza chitanței.
Recuperarea banilor pentru medicamentele cumpărate de pacient din proprii bani, pe perioada internării, se face în baza legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și a contractulul cadru încheiat cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate. De la 1 iulie, contractual cadru va fi actualizat cu o nouă listă de servicii care vor putea fi decontate.