Schimbarea mașinii cu mersul pe jos sau cu bicicleta nu numai că va reduce emisiile și va îmbunătăți sănătatea, însă va ajuta și la economisirea unei sume considerabile de bani.
Se pare că întreținerea unei mașini costă mult mai mult decât cred oamenii. Un studiu publicat inițial în 2020 în revista Nature a constatat că șoferii germani au subestimat costurile zilnice ale conducerii unei mașini cu aproape 50 la sută, astfel încât costurile reale sunt aproape de două ori mai mari decât cred oamenii.
Faptul că achiziția unei mașini dă percepția că ai mai puține costuri decât sunt în realitate, face ca formele alternative de transport - cum ar fi transportul public, mersul cu bicicleta sau mersul pe jos - să pară mult mai puțin atractive.
Când vine vorba de cumpărarea unei mașini, pe lista de priorități pentru majoritatea oamenilor se află prețul, cât combustibil consumă, spațiul, performanța și siguranța. Și este o achiziție la care majoritatea oamenilor se gândesc și cercetează mult, având în vedere că este una dintre cele mai scumpe achiziții pe care probabil le vor face.
Dar nu avem întotdeauna tendința de a acorda același nivel de gândire costurilor de funcționare pe timp îndelungat, combustibilului, amortizare la costul reparațiilor, taxe și asigurări, care de asemenea pot fi substanțiale.
De ce șoferii au un astfel de decalaj de cunoștințe când vine vorba de costurile zilnice ale mașinilor? Realitatea este că aceaste costuri sunt doar un factor atunci când vine vorba de întreținerea unei mașini; există și partea emoțională.
Costul deținerii unei mașini vs emoții
Pentru mulți oameni, mașinile sunt mult mai mult decât un simplu mijloc de a ajunge de la A la B. Producătorii de mașini se concentrează de ani de zile pe ceva cu totul diferit: emoțiile și sentimentele care sunt evocate de condus.
Reclamele pentru mașini folosesc sloganuri precum „Puterea viselor”, „Mașina pe care ți-ai dorit-o mereu” și „Proiectată pentru a mișca spiritul uman”.
Aceste sloganuri ne fac să înțelegem direct faptul că mulți nu conduc pentru că este necesar, ci conduc pentru că le place.
Numai în Marea Britanie există 32 de milioane de mașini înmatriculate pe șoselele țării. În 2022, înmatriculările de mașini noi au scăzut cu doar 0,3%. În UE, utilizarea mașinilor a crescut de la an la celălat, timp de cinci ani, până la 250 de milioane de vehicule până în 2020.
Trebuie regândită „dragostea” pentru mașini
Într-o perioadă în care finanțele sunt strânse de criza costului vieții, cunoașterea costului real versus costurile percepute ale automobilului ar putea determina mulți șoferi să-și regândească pasiunea pentru mașini.
Mașinile ar putea fi etichetate cu costuri anuale la punctul de vânzare, în același mod în care etichetele de rating energetic sunt utilizate pe produsele de uz casnic, cum ar fi becurile, televizoarele sau mașinile de spălat, ar putea fi afișate informații despre costurile medii de funcționare și campaniile de publicitate la nivel național.
Reclamele auto ar putea include, de asemenea, costuri pe durata vieții, în același mod în care toate anunțurile auto franceze care apar tipărite, TV, radio, panouri publicitare și online trebuie să poarte unul dintre cele trei mesaje pentru a încuraja călătoriile active: „Pentru călătoriile scurte, acordați prioritate mersului pe jos sau mersului cu bicicleta, ” „Gândiți-vă la car-sharing” și „În fiecare zi, luați transportul public”.
Pentru a încuraja oamenii să schimbe unele dintre călătoriile lor scurte cu mașina cu mersul pe jos sau cu bicicleta, un sold bancar îmbunătățit ar putea înclina balanța în favoarea reunțării la mașină.