Educația se face cu trei elemente cheie: curiozitate, entuziasm și comunicare. Acestea sunt fundația unui început bun de cât mai devreme posibil, potrivit lui Alice Sharp, expert britanic renumit în domeniul educației timpurii.
Alice a venit recent la București, la o conferință la care au participat gratuit zeci de educatori români și le-a împărtășit din ce a învățat în cei 34 de experiență.
”Trebuie să vină de la ei dorința de a învăța, trebuie să fie entuziasmați. Literația la început de drum, sau scrierea, dacă te gândești, înseamnă un desen negru pe hârtie, e ca o imagine care are sens. Ceea ce am descoperit e că în multe situații în care oamenii încearcă să-i învețe pe copii să citească, o fac într-un mod plictisitor și copiii nu sunt entuziasmați să citească. Spre exemplu, dacă îți spun povestea lui Humpty Dumpty, căruia-i place să șadă pe ziduri în poezie și mai folosesc și aceste „cărămizi” și-l pun pe Humpty pe ele, devine interesant, entuziasmant și abia atunci, copilul va avea interesul să scrie ceva despre Humpty Dumpty și apoi să citească ce a scris. Trebuie să ne putem imagina ceea ce citim. Deci fără interpretare, doar citesc cuvintele care nu înseamnă nimic și atunci nu am o reacție emoțională la ceea ce citesc. Problema e că nu le arătăm despre ce este vorba și dacă vrem să stimulăm creierul și să ne conectăm vizual, auditiv și tactil. Sunt cele trei lucruri esențiale în orice învățăm”, a povestit Alice Sharp.
Alice folosește tot felul de materiale didactice pentru a le stârni copiilor curiozitatea și entuziasmul de a învăța, printre care și o colecție impresionantă de linguri.
”Copiii trebuie să facă analogii cu lucruri. Deci lingurile acestea au legătură cu matematica, au legătură cu simbolurile, cu limbajul pentru că toate aceste linguri sunt diferite. Avem o lingură lunguiață din lemn, aceasta are mâner din sidef este rece când o atingi, aceasta este făcută din gloanțe topite, ca să faci ceva pozitiv din război și e foarte ușoară, pe când cealaltă e foarte grea. Este multă matematică aici, spre exemplu, dacă le pun la un loc pe toate din metal, atunci am o categorie matematică, dacă o găsesc pe cea mai mică și apoi pe cea mai mare, pot compara lingurile ca mărimi și învăț să măsor lucruri”, a explicat Alice.
La conferință a fost și Pete Moorhouse, la origini sculptor. Atunci când a început să țină ore de sculptură pentru elevi, a descoperit cât de interesant este modul în care, prin creativitate, tinerii învață mult mai bine la școală. Asta l-a determinat să dezvolte tehnici de educație prin sculptură și tâmplărie.
”La baza practicii mele este încurajarea creativității într-un sens mai larg. Lumea se schimbă mai repede decât până acum, noi nu avem idee cum vor arăta joburile acestor copii peste 20 de ani. Creativitatea este pentru dezvoltarea abilităților într-o societate care se schimbă foarte repede. De asemenea, societatea va avea nevoie de oameni cu idei inovatoare care să găsească soluții pentru problemele pe care le avem. Gândirea adaptată vremurilor în care trăim este esențială în educație și creativitatea este baza aici. Noi o dezvoltăm prin experiențe senzoriale și folosim diverse materiale, lucrăm cu lut, cu lemn. Tâmplăria este una dintre cele mai frumoase modalități de învățare”, a explicat Pete Moorhouse.