Datele cu caracter personal sunt orice informații care se referă la o persoană fizică identificată sau identificabilă. Aceste informații diferite dacă sunt adunate pot duce la identificarea unei anumite persoane constituie și ele date cu caracter personal.
La începutul anului 2023, principalele trei instituții ale Uniunii Europene au interzis TikTok pe dispozitivele personalului.
Guvernele din Statele Unite până în Regatul Unit - și țări din întreaga Europa - i-au urmat rapid exemplul. Motivul? Îngrijorările tot mai mari legate de colectarea de date.
Numai în Europa, se estimează că există 150 de milioane de utilizatori TikTok. În schimbul utilizării platformei, acești utilizatori furnizează o mulțime de date personale. Guvernele occidentale au devenit din ce în ce mai îngrijorate de posibilitatea ca aceste date să fie accesate de guvernul chinez, potrivit Euronews Next.
În ciuda faptului că Beijingul a respins acuzațiile, oficialii rămân sceptici.
Dar, nu doar TikTok colectează date - iar problemele legate de colectarea de date au apărut cu mult înainte de ascensiunea popularei platforme de socializare. Peste tot pe internet, cantități uriașe de date personale ale consumatorilor pot fi culese din istoricul nostru de căutare, preferințele de navigare și informațiile pe care le introducem.
În cele ce urmează, vedem ce înseamnă acest lucru și ce face Uniunea Europeană pentru a vă proteja datele.
Ce sunt "datele cu caracter personal" și cum sunt colectate?
Datele cu caracter personal includ detalii precum numele, vârsta sau adresa de e-mail a unei persoane, printre altele, și pot fi utilizate pentru a identifica o persoană.
Aceste date pot fi făcute "pseudonime" - ceea ce înseamnă că toate datele personale explicite sunt eliminate pentru a îngreuna identificarea unei persoane - sau "anonime" - în cazul în care toți identificatorii personali sunt eliminați, astfel încât o persoană nu mai poate fi identificată.
Există multe moduri în care datele pot fi colectate online, fie prin intermediul adreselor IP, al datelor de navigare, al modulelor cookie sau al informațiilor pe care le furnizăm atunci când completăm formulare.
De asemenea, oferim o mulțime de date prin intermediul rețelelor de socializare, prin faptul că dăm "like" sau reacționăm la postări. Astfel de acțiuni pot dezvălui date sensibile, fără ca noi să ne dăm seama.
Acest tip de date, care ar putea include lucruri precum orientarea sexuală, date despre sănătate, afilieri politice sau religioase sau date care dezvăluie rasa sau etnia, sunt considerate sensibile deoarece dezvăluirea lor poate duce la hărțuire, discriminare sau chiar furt de identitate.
Aceste date sensibile sunt cele care fac adesea obiectul preocupărilor legate de colectarea de date și de pericolul unor potențiale scurgeri de informații.
Pericole de colectare a datelor
Colectarea de date nu este o noutate. Cu toate acestea, modul în care sunt colectate datele online este nou. În prezent, se colectează și se stochează o cantitate fără precedent de date.
În era digitală, datele noastre reprezintă o parte din ce în ce mai importantă a economiei digitale; numai în UE, datele reprezintă aproape 3,6 % din PIB-ul blocului și, potrivit unui raport al UE, se estimează că vor atinge o valoare de puțin sub 1 000 de miliarde de euro până în 2030.
Deși ideea colectării de date poate părea oarecum îngrijorătoare, nu este în totalitate rea. Creșterea gradului de colectare a datelor cu caracter personal poate avea beneficii enorme pentru consumatori, datele fiind utilizate pentru orice, de la operațiuni bancare la asistență medicală. De exemplu, cu cât sunt colectate mai multe date despre bolile și tratamentele anterioare ale pacienților, cu atât medicii pot înțelege mai multe despre starea lor de sănătate din prezent și pot găsi soluții.
Deși benefică în multe privințe, viteza cu care economia digitală a crescut în ultimii ani a făcut dificilă monitorizarea pentru legislatori.
"Datele sunt putere. Sunt doar instrumentele care îi dau [cuiva] acces la o mulțime de alte drepturi - accesul de a ținti oameni, de a furniza conținut, de a cenzura anumite conținuturi, de a nu le arăta conținut unor persoane, de a le influența comportamentul politic", spune Romain Robert, director de program la NOYB, organizație non-profit europeană pentru drepturile digitale.
Mai multă protecție
În ciuda faptului că este cea mai puternică lege din lume în materie de date, UE a decis că GDPR trebuie să meargă mai departe. Factorii de decizie politică au introdus acum pachetul de legi privind serviciile digitale, care combină două legi separate: Legea privind serviciile digitale (DSA) și Legea privind piața digitală (DMA).
DSA va proteja utilizatorii, oferindu-le un control sporit asupra a ceea ce văd online, cum ar fi publicitatea direcționată, și va contribui la limitarea proliferării conținutului ilegal sau dăunător. DMA se concentrează mai mult pe stimularea economiei digitale, ajutând companiile digitale mai mici să concureze cu cele mai mari.
Prin adăugarea acestui pachet, UE speră să consolideze GDPR, care are acum cinci ani.