Producătorii chinezi de vehicule electrice vor fi suprataxați pe piața din UE, în urma unei decizii a Comisiei Europene. Statele membre nu au reușit să ajungă la consens în timpul votului de vineri.
Deși opțiunile nu au fost făcute publice, Euronews a obținut, cu ajutorul unor surse diplomatice, poziționarea fiecărei țări.
- 10 au fost pentru suprataxare: Bulgaria, Danemarca, Estonia, Franța, Irlanda, Italia, Lituania, Letonia, Țările de Jos și Polonia. (45,99% din populația UE)
- 12 s-au abținut: Belgia, Republica Cehă, Grecia, Spania, Croația, Cipru, Luxemburg, Austria, Portugalia, România, Suedia și Finlanda. (31,36%)
- Cinci au fost împotrivă: Germania, Ungaria, Malta, Slovenia și Slovacia. (22,65%)
Numărul mare de abțineri reflectă nemulțumiri de lungă durată cu privire la modul în care Europa ar trebui să facă față Chinei. Deși consensul politic spune că practicile comerciale neloiale ale Beijingului merită un răspuns puternic și unit, amenințările cu represalii comerciale par să fi tăiat elanul multor capitale.
Comisia are, totuși, competențe exclusive când vine vorba de politica comercială a blocului comunitar și spargerea unor astfel de blocaje. În plus, potrivit directivelor Europene, ar fi fost nevoie de o majoritate calificată, alcătuită din 15 țări UE (65% din populația blocului comunitar) care să voteze împotrivă, pentru ca decizia să nu fie pusă în aplicare.
Executivul comunitar a avertizat anterior că, fără a lua măsuri în forță, producătorii de automobile din UE vor suferi pierderi nesustenabile, posibil irecuperabile și vor fi împinși de pe piața profitabilă a mobilității net zero, cu consecințe dureroase pentru 2,5 milioane de locuri de muncă directe și 10,3 milioane indirecte în întregul bloc.
Industria auto este oricum în criză, în zona UE, din cauza prețurilor ridicate la energie, a scăderii cererii consumatorilor și, evident, a concurenței globale acerbe.
Taxe de până la 45% pentru cei care n-au colaborat cu CE
Suprataxarea are drept rol atenuarea efectelor dăunătoare ale subvențiilor pe care le oferă statul chinez, reflectate în prețurile neverosimile ale acestor produse, precum și reducerea ecartului comercial între companiile chinezești și cele din UE.
În funcție de producător și de modul în care acesta a răspuns solicitărilor Comisiei, care anchetează aspectele invocate de mai bine de un an, suprataxarea arată după cum urmează:
- Tesla: 7.8%
- BYD: 17%
- Geely: 18.8%
- SAIC: 35.3%
- Alți producătri de electrice care au cooperat cu CE: 20.7%
- Cei care nu au cooperat: 35.3%
Pragurile noi se aplică începând cu luna noiembrie, pentru o perioadă de cel puțin cinci ani. Nu înlocuiesc tarifele existente pe piață - 10%, în prezent - așa că unii producători vor ajunge la taxe de 45% dacă vor încerca să-și plaseze marfa pe piața europeană.
Analiza Euronews: Beijing și Berlin, principalii perdanți/Un mare plus pentru Ursula
Rezoluția de vineri va dezlănțui cu siguranță furia Beijingului, scrie Euronews.
Încă de la început, China a numit ancheta Comisiei drept „act protecționist neașteptat”, a negat în mod constant existența subvențiilor, a numit constatările „construite artificial și exagerate” și a amenințat cu măsuri de răzbunare propagate asupra altor industrii.
În paralel, oficialii chinezi s-au angajat în discuții intense cu omologii lor din UE pentru a asigura o soluție politică care ar putea evita obligațiile suplimentare. O posibilă opțiune este ca producătorii să se angajeze să stabilească prețuri minime penru vehiculele lor electrice.
Negocierile UE-China vor continua până pe 30 octombrie, termenul legal stabilit de ancheta Comisiei.
Discuțiile reprezintă o prioritate majoră pentru Germania, care se teme că dezbaterea Beijingului ar putea provoca și mai multă durere economiei sale lente. Companiile germane și-au petrecut ultimele două decenii extinzându-și legăturile de afaceri cu China. Orice răzbunare ar putea zdruncina parteneriatul
„Desigur, trebuie să ne protejăm economia de practicile comerciale neloiale”, a spus cancelarul Olaf Scholz în această săptămână. „Cu toate acestea, reacția noastră ca Uniune nu trebuie să ne facă să ne autodeteriorăm. De aceea, negocierile cu China privind vehiculele electrice trebuie să continue”.
Decizia de a începe suprataxarea producătorilor chinezești arată cât de slab pâlpâie influența Berlinului la Bruxelles, notează Euronews, care vorbește despre luptele interne din cadrul coaliției tripartite a lui Olaf Scholz ca au provocat adesea frustrare și exasperare în rândul diplomaților.
În schimb, insistența Comisiei pe acest subiect întărește poziția Ursulei von der Leyen, care s-a ținut de propria strategie deși, iată, a trecut chair peste dorința manifestată de țara ei de origine.