Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Biden vrea să scoată mașinile chinezești de pe drumurile din SUA. Interdicția propusă de autoritățile americane

Departamentul Comerțului din Statele Unite a propus luni, ca din motive referitoare la siguranța națională, să interzică principalele aplicații software și componente hardware chinezești din mașinile care circulă pe șoselele americane. O astfel de măsură ar duce la interzicerea intrării pe piața americană a aproape tuturor automobilelor chinezești, relatează agenția Reuters.

Prin aplicarea acestei reglementări, principalii producători de pe piața auto, inclusiv cei americani, ar urma să înlăture în următorii ani softurile și componentele chinezești din mașinile vândute în Statele Unite.

Administrația Biden a exprimat îngrijorări serioase cu privire la colectarea de date de către companiile chineze despre șoferii și infrastructura din SUA prin intermediul vehiculelor conectate, precum și cu privire la posibila manipulare a vehiculelor conectate la Internet și la sistemele de navigație de către actori străini. În februarie, Casa Albă a ordonat o anchetă referitoare la potențialele pericole.

Interdicțiile ar împiedica testarea mașinilor autonome pe drumurile din SUA de către producătorii auto chinezi și s-ar extinde la software-ul și hardware-ul vehiculelor produse de alți adversari ai SUA, inclusiv Rusia.

„Atunci când rivalii străini construiesc software pentru a fabrica un vehicul, înseamnă că acesta poate fi folosit pentru supraveghere, poate fi controlat de la distanță, ceea ce amenință viața privată și siguranța americanilor pe șosea.

Într-o situație extremă, un adversar străin ar putea opri sau prelua controlul asupra tuturor vehiculelor sale care operează în Statele Unite, toate în același timp, provocând accidente, blocând drumurile”, a declarat secretarul pentru Comerț, Gina Raimondo, conform sursei citate.

Producătorii de mașini chinezești ar trebui să obțină derogări

Aproape toate autoturismele și camioanele noi sunt dotate cu echipamente ce facilitează accesul la Internet, ceea ce le permit să partajeze date cu dispozitive atât din interiorul, cât și din exteriorul vehiculului.

Un oficial de rang înalt al administrației Biden a confirmat că propunerea ar interzice efectiv accesul pe piața americană al tuturor autovehiculelor și camioanelor chinezești, dar a adăugat că ar permite producătorilor chinezi de automobile să solicite „autorizații specifice” pentru derogări.

Statele Unite susține că dispun de multiple dovezi potrivit cărora CHina pregătește malware, software malițios creat pentru a provoca daune infrastructurii critice americană, a declarat consilierul pentru securitate națională al Casei Albe, Jake Sullivan.

„Cu milioane de vehicule pe drum, fiecare având o durată de viață de 10-15 ani, riscul de perturbare și sabotaj crește dramatic”, a declarat Sullivan.

În august, Ambasada Chinei la Washington a criticat acțiunea planificată de a limita exporturile de vehicule chinezești către Statele Unite. „China îndeamnă Statele Unite să respecte cu seriozitate principiile pieței și normele comerciale internaționale și să creeze condiții de concurență echitabile pentru companiile din toate țările. China își va apăra cu fermitate drepturile și interesele legitime”.

Propunerea prevede ca interzicerea software-ului să intre în vigoare în anul de fabricație 2027, în timp ce interzicerea hardware-ului ar intra în vigoare în anul de fabricație 2030 sau în ianuarie 2029.

Departamentul Comerțului oferă publicului un termen de 30 de zile pentru a formula observații cu privire la inițiativa pe care speră să o finalizeze până la 20 ianuarie 2025. Normele se vor aplica tuturor vehiculelor, dar vor exclude vehiculele agricole sau miniere care nu sunt utilizate pe drumurile publice.

Alianța pentru inovație în domeniul auto, un grup care reprezintă producători auto importanți, printre care General Motors, Toyota, Volkswagen și Hyundai a avertizat că schimbarea hardware-ului și a software-ului va fi o operațiune de durată. Grupul a menționat că hardware-ul și software-ul vehiculelor conectate sunt dezvoltate în întreaga lume, inclusiv în China, dar nu a putut detalia în ce măsură componentele fabricate în China sunt predominante în modelele din SUA.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE