Uniunea Europeană va impune o suprataxare pentru mașinile chinezești electrice începând cu luna iulie. Prin purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez al Comerțului, He Yadong, a reacționat dur și condamnă această decizie, despre care spune că este "un act flagrant de protecționism".
China critică decizia UE de a suprataxa companiile chinezești de mașini electrice
Potrivit Comisiei Europene, tarifele provizorii care ar urma să fie aplicate producătorilor de automobile chinezești ar fi de până la 38%, "dacă discuțiile cu China nu vor duce la un numitor comun și la o soluție eficientă".
Nivelul actual al taxării este de 10%.
"Nu numai că va afecta drepturile și interesele legitime ale industriei vehiculelor electrice din China, dar va perturba cooperarea reciproc avantajoasă dintre China și Europa în ceea ce privește vehiculele cu energie nouă, dar va denatura și industria auto globală și lanțurile de aprovizionare, inclusiv pe cele ale UE. Este un act flagrant de protecționism", a spus purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez al Comerțului, He Yadong, la un briefing de presă.
Comisia Europeană a declarat că o investigație deschisă anul trecut a constatat că industria chineză a vehiculelor electrice "beneficiază de subvenții neloiale, care provoacă o amenințare de prejudiciu economic pentru producătorii din UE (vehicule electrice cu baterii)".
- Tarifele suplimentare propuse ar varia în funcție de companie: BYD s-ar confrunta cu o taxă suplimentară de 17,4%; Geely (care deține compania suedeză Volvo) ar urma să fie taxată cu 20%, iar SAIC cu 38,1%.
"Solicităm Comisiei Europene să analizeze cu atenție decizia sa, să asculte preocupările tuturor părților și să lucreze împreună pentru a găsi o soluție care să promoveze o concurență loială, creând în același timp un mediu constructiv pentru o dezvoltare durabilă pe termen lung", se arată în comunicatul companiei Geely, citat de Reuters.
Ministerul chinez al Comerțului a spus că China își rezervă dreptul de a prezenta cazul în fața Organizației Mondiale a Comerțului și va lua "toate măsurile necesare pentru a proteja drepturile și interesele legitime ale întreprinderilor chineze".
Și în SUA, președintele american Joe Biden a impus recent noi tarife majorate pentru vehiculele electrice chinezești, bateriile ultramoderne, celulele solare, oțelul, aluminiul și echipamentele medicale. Biden a spus că subvențiile guvernului chinez asigură faptul că "companiile chineze nu trebuie să obțină profit, oferindu-le un avantaj nedrept în comerțul global."
Experții au avertizat că există un risc serios de război comercial care ar crește prețurile pentru consumatori și ar afecta exportatorii și lucrătorii acestora atât în Europa, cât și în China, chiar dacă fiecare servește drept piață majoră pentru celălalt, potrivit Euronews.com.
La începutul acestui an, Jens Eskelund, președintele Camerei Europene de Comerț a Chinei, a spus că "Este cam ca și cum ai vedea un accident de trafic în mișcare lentă în timp ce se desfășoară. Accidentul nu a avut loc încă și... este încă posibil să găsim o rampă de ieșire. Devine urgent."
China a tras un semnal de alarmă în ianuarie, când a lansat o anchetă antidumping asupra exporturilor europene de coniac, inclusiv coniac francez. Franța a fost unul dintre principalii susținători ai anchetei UE care a dus la anunțul despre mărirea tarifelor.
UE investighează, de asemenea, subvențiile acordate companiilor chineze eoliene și solare și analizează suspiciunile că China ar restricționa în mod nedrept accesul la piața dispozitivelor medicale, o plângere de lungă durată a producătorilor europeni.