Sute de elevi au rămas pe dinafară și după a doua etapă de admitere la liceu. Ei urmează fie să încerce în a treia etapă, fie să opteze pentru un liceu privat, în cazul părinților care-și permit această cheltuială. Lipsa adecvată de consiliere și reguli diferite față de anul trecut par să fi dus la această situație, cel puțin în cazul unor elevi cu medii mari.
Deși a luat aproape 8 la Evaluarea Națională și în prima etapă a trecut 80 de opțiuni în fișa de înscriere la repartizarea computerizată, un elev din București a rămas pe dinafară nu o dată, ci chiar de două ori. Acum, mama sa ia în considerare ca băiatul să urmeze clasa a IX-a la un liceu privat. Ca să își permită această cheltuială, mama, care a dorit să-și protejeze identitatea, spune că este nevoită să aibă două locuri de muncă și să lucreze și 16 ore pe zi.
Reporter: Ce s-a întâmplat la prima etapă de repartizare la liceu?
Mamă elev: Nu am fost consiliați pe perioada școlii legat de aceste coduri. Am avut, cred, o singură ședință cu doamna dirigintă în care ne-a spus: „Completați cât mai multe coduri și completați-le pe orizontală, nu pe verticală” și cam asta a fost consilierea. A venit momentul să punem codurile. Noi am pus exact cum ni s-a zis, cu un punct peste, un punct sub: Am pus 80 și ceva de coduri. Din aceste 80 și ceva de coduri, copilul meu nu a fost repartizat la niciun liceu.
L-a înscris pe copil la a doua etapă. Când au venit rezultatele, au avut un șoc. Nu a intrat nici de data aceasta.
Mamă elev: Dacă anul trecut după repartizare singurul criteriu era „lipsă loc”, acum, dintr-o dată am văzut criteriul mediei am văzut „cerere nefondată” Uitându-ne pe lista cu etapa a treia, am observat că liceele pentru care optasem în cea de-a doua etapă rămăseseră necompletate, erau exact aceleași locuri.
O schimbare legislativă este cauza
Florin Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: În cazul claselor constituite cu un număr de până la 24 de elevi inclusiv, pentru ocuparea celorlalte locuri rămase libere, trebuie să se țină cont de criteriul mediei de admitere, adică se ține cont de media ultimului admis la clasa respectivă. Dacă optăm pentru o clasă unde, până la momentul admiterii în etapa a II-a nu s-au ocupat 24 de locuri, nu se ține cont de criteriul mediei de admitere.
Acest criteriu a fost introdus pentru admiterea din acest an școlar.
Florin Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Pentru a evita situații în care elevi cu medii mici au ajuns pe locuri rămase libere, la clase unde ultima medie de admitere în prima etapă a repartizării computerizate a fost foarte mare.
Elevii care nu au intrat anul acesta la liceul dorit, pot încerca să se transfere anul viitor
Competiția este, însă, mare. La Caragiale, de exemplu, anul acesta, s-au înscris 96 de copii la transfer în clasa a 10-a, pe doar 7 locuri disponibile.
Andreia Bodea, director Caragiale: Începe să devină un pic complicat și un transfer la sfârșitul clasei a IX-a, pentru că foarte mulți copii și părinți ai acestor copii, care nu au reușit să intre acum acolo unde și-au dorit vor trage tare pe durata clasei a IX-a să învețe cât mai bine, să aibă medii cât mai bune, astfel încât să-și crească aceste șanse, dar sunt foarte mulți. La Caragiale sunt, iată, 96 și copii cu medii foarte mari, de la 10 la 9,80 sunt majoritatea.
Admiterea la liceu se va schimba, odată cu intrarea în vigoare, din această toamnă, a noilor legi ale Educației. Prima generație care va susține examen scris la liceu va fi, însă, cea care intră acum în clasa a V-a.