Din acest an școlar, care a început pe 11 septembrie, elevii au o nouă disciplină obligatorie, "Istoria Evreilor. Holocaustul", potrivit unui ordin al ministrului Educației.
Această materie va fi studiată de elevii de clasa a XI-a, cursuri de zi, învățământ liceal și profesional și învățământ liceal seral, filieră tehnologică, dar și la clasa a XII-a, învățământ profesional special, învățământ special, ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățământ liceal seral, filieră teoretică.
Elevii vor studia istoria holocaustului
La ceremonia pentru introducerea acestei noi discipline a fost prezent și premierul Marcel Ciolacu. Acesta a explicat care este punctul său de vedere în ceea ce privește noua materie de studiu.
Marcel Ciolacu: "Reflectă, fără echivoc, voința politică transpartinică și civică de promovare a educației despre Holocaust, dar și de consolidare a rezilienței tinerilor și a societății în ansamblu, față de pericolele reprezentate de antisemitism, xenofobie, discriminare și discurs instigator la ură. (...) Cunoașterea și asumarea trecutului ne dau măsura acțiunilor viitoare. (...)
Holocaustul, această tentativă fără precedent de exterminare a populației evreiești din Europa, a trecut dincolo de granițele geografice și a afectat toate segmentele societății. România nu a fost ferită de efectele tragice ale legăturilor dintre nazism și fascismul românesc, fiind deopotrivă martora prăbușirii valorilor și a dezintegrării instituțiilor. Tocmai de aceea, avem datoria morală de a susține și de a promova educația privind istoria evreilor și a Holocaustului.
Studierea acestei discipline răspunde și uneia dintre provocările majore ale eforturilor actuale de păstrare a memoriei Holocaustului, respectiv dispariția treptată a generației celor care au fost victimele Holocaustului și a celor care au fost martorii acestui eveniment tragic. La fel ca acum doi ani, când am susținut introducerea acestei propuneri legislative alături de colegii mei senatori și deputați prezenți aici în sală, am convingerea că predarea acestei discipline va contribui la o mai bună cunoaștere și înțelegere a istoriei, culturii și tradițiilor evreilor din România și a memoriei Holocaustului și, prin acestea, la consolidarea unei democrații reziliente, în deplină concordanță cu drepturile și libertățile fundamentale ale omului".
Marcel Ciolacu: "Statul nu trebuie să tolereze discursul urii și teoriile conspiraționiste"
Cu toate că ordinul privind obligativitatea noii discipline a fost elaborat deja din luna august și publicat atunci în Monitorul Oficial, Institutul Elie Wiesel a spus că nu a mai fost consultat din luna aprilie, în calitatea sa de colaborator al Ministerului Educației. În consecință, s-a retras din grupul de lucru pentru realizarea programei școlare.
Marcel Ciolacu: "Greșelile istoriei trebuie cunoscute pentru a nu fi repetate, iar predarea cursului 'Istoria evreilor. Holocaustul' va face cunoscute aceste lucruri tinerilor de azi. Relevant pentru cunoașterea istoriei este și accesul la documentele vremurilor de atunci. Treptat, arhivele României pentru cercetarea Holocaustului se deschid. Următorii pași pe care trebuie să îi facem includ și accelerarea demersurilor de digitalizare a arhivelor, drept pentru care vom încerca să identificăm cele mai potrivite soluții în acest sens la nivelul viitoarei strategii naționale pentru prevenirea și combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și discursului instigator la ură, coordonate la nivelul Cancelariei. De asemenea, ne dorim ca inaugurarea Muzeului Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului în România să se producă cât mai curând. (...)
Un stat democratic este caracterizat prin echilibru, responsabilitate, dialog, solidaritate, respect față de demnitatea umană și față de valori esențiale, precum libertatea de exprimare. Iar soliditatea unui stat se poate măsura inclusiv prin nivelul de antisemitism, xenofobie, discriminare și rasism din respectiva societate. Tocmai de aceea, statul nu trebuie să tolereze acest gen de manifestări, la fel cum nu trebuie să tolereze nici discursul urii și teoriile conspiraționiste, din ce în ce mai răspândite în mediul online.
De asemenea, este necesar să examinăm acea parte a istoriei care ne ajută să reflectăm asupra propriului rol și a propriei responsabilități, pentru că - doar prin educație și cunoaștere - copiii noștri vor dobândi imunitatea necesară pentru a rezista și pentru a se opune ideilor care promovează încălcarea sistematică a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului".