În fiecare an, în ultima vineri a lunii noiembrie, se desfășoară un eveniment ce a devenit cunoscut sub numele de Black Friday. Acesta poate fi comparat cu o adevărată sărbătoare pentru împătimiții de cumpărături, mai ales datorită faptului că produsele mult râvnite pot fi achiziționate la prețuri avantajoase.
Așa se face că atunci când vorbim de Black Friday, oamenii se împart în două categorii: cei care profită din plin de reduceri și își pregătesc din timp lungile liste de cumpărături, iar la pol opus, cei care cred că acest fenomen nu este altceva decât o înșelătorie. De-a lungul timpului, și unii și alții și-au adus argumente care mai de care mai elaborate, iar cele două tabere au ajuns acum să se războiască în fiecare an. Și pe bună dreptate, pentru cei din urmă, deoarece unele lanțuri de magazine s-au desprins de mult de ceea ce înseamnă de fapt acest fenomen: o oportunitate de a lichida stocurile de peste an, punând la vânzare articole reduse chiar și cu 90%.
Ce înseamnă Black Friday
Black Friday este o tradiție originară din Statele Unite, care a început să fie recunoscută încă din anii 1930. Evenimentul marchează începutul sezonului de cumpărături pentru sărbătorile de iarnă și este caracterizat de oferte incredibile, reduceri substanțiale și promoții speciale oferite de către retaileri.
Termenul de "Vinerea Neagră" a fost consemnat pentru prima dată în istorie în anul 1869, când doi investitori, Jay Gould și Jim Fisk, au provocat o prăbușire a pieței prin manipularea prețului aurului. Aceasta a avut ca rezultat o scădere dramatică de 20% a bursei, oprind comerțul exterior și afectând serios valoarea porumbului și grâului pentru fermieri, potrivit Businessinsider.
Mai târziu, în Philadelphia, la sfârșitul anilor 1950 și începutul anilor 1960, comunitatea locală a reînviat termenul pentru a desemna ziua dintre Ziua Recunoștinței și meciul de fotbal dintre echipele Armată și Marină. Evenimentul atrăgea mase impresionante de turiști și cumpărători, punând o presiune considerabilă asupra forțelor locale de ordine pentru a menține totul sub control.
Cu toate acestea, abia către sfârșitul anilor 1980, termenul a devenit sinonim cu cumpărăturile. Comercianții cu amănuntul au reinventat denumirea "Vinerea Neagră" pentru a sublinia povestea din spatele folosirii diferitelor culori de cerneală - roșu pentru pierderi și negru pentru câștiguri - pentru a indica profitabilitatea unei companii. Astfel, Vinerea Neagră a marcat ziua în care magazinele au început să obțină în sfârșit profituri semnificative.
De atunci, numele a persistat și Black Friday a evoluat într-un eveniment ce a dat naștere altor sărbători de cumpărături, cum ar fi Small Business Saturday și Cyber Monday. Aceste zile au devenit un freamăt continuu de cumpărături, oferind consumatorilor ocazia de a profita de oferte atractive și de a marca oficial începutul sezonului festiv.
Cum a ajuns Black Friday în România
Black Friday a ajuns în România în jurul anului 2011, când câțiva retaileri mari au adoptat acest trend din Statele Unite și-au început să ofere reduceri substanțiale în acea zi. Succesul inițial al evenimentului a dus la popularizarea sa rapidă în rândul consumatorilor români.
Cu fiecare an, tot mai mulți retaileri s-au alăturat acestui fenomen, extinzând perioada de reduceri și diversificând gama de produse. Astfel, perioada de reduceri asociată cu Black Friday s-a extins, devenind uneori chiar o săptămână întreagă de oferte irezistibile. Mai mult, gama de produse a devenit tot mai diversificată, cuprinzând o varietate impresionantă de categorii, de la electronice și îmbrăcăminte, până la produse cosmetice și electrocasnice.
Astfel, Black Friday a devenit unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături ale anului în România, atrăgând o mulțime de consumatori în căutare de oferte avantajoase. Este un moment în care comercianții oferă reduceri semnificative, iar clienții au ocazia să facă achiziții importante la prețuri mai accesibile.