Candidatul PNL la primăria București, Sebastian Burduja, și-a prezentat proiectul prin care spune că vrea să transforme fața Bucureștiului pentru a arăta ca marile capitale europene. Astfel, actualul ministru al Economiei propune TUB, tunelul urban București.
În direct la Euronews România, în cadrul emisiunii Vocile care contează, Sebastian Burduja a explicat și necesitatea unei dezbateri cu ceilalți candidați pentru Prinăria București.
De ce refuză Nicușor Dan o dezbatere cu Sebastian Burduja
Sebastian Burduja, candidatul PNL la Primăria București: "Nu mă voi opri în a arăta realitatea Bucureștiului de astăzi. Nu este un atac la persoană, este o datorie civică să prezint o alternativă, să spun ce nu a funcționat în București - și o spun bucureștenii ce trăiesc pe pielea lor - și ce putem face mai bine. Asta e frumusețea unei democrații. De aceea, noi ar trebui să avem dezbateri, că așa e în democrație.
Eu, în 12 ani de studii și trai în SUA, am apreciat foarte mult acest exercițiu al dezbaterii politice. Acolo e o întreagă cultură, nu s-a pomenit ca un candidat să refuze o dezbatere. Suntem, din păcate, în acest scenariu. Public, a refuzat-o și Nicușor Dan, a refuzat și în această seară să-i adresez întrebări.
I-am spus că îl apreciez pentru ce a făcut în societatea civilă și sper să revină cât mai repede acolo, pentru că avem nevoie de el acolo. Corect ar fi să fie toți candidații, ca bucureștenii să poată compara efectiv programele, nu parțial.
Eu știu de ce refuză Nicușor Dan. Pentru că pe el îl avantajează o dezbatere sterilă despre sondaje, mulțumesc, usturoi, matematică, parizer. Nu au nicio legătură cu Bucureștiul din zilele de azi.
Eu, peste tot pe unde am trecut, am un raport de activitate public. Trimestrial public rezultatele mele, sunt pe site-ul meu. Nu știu ce alt demnitar român a mai făcut chestiunea asta, mi se pare de transparență și de bun simț."
Ce înseamnă TUB, tunel urban în București
Sebastian Burduja este convins că proiectul acelui tunel urban va depăși mandatul său și chiar va depăși zece ani pentru a fi implementat.
În principiu, Burduja susține că, pentru ca Bucureștiul să fie un oraș modern, el trebuie să devină "orașul de 15 minute", adică să ai toate utilitățile la 15 minute.
Sebastian Burduja, candidatul PNL la Primăria București: "Principiul este să dai orașul oamenilor. Am studiat un număr de ani la Harvard, lângă Boston. În America, Boston e celebru pentru că a făcut un mare proiect de infrastructură numit Big Dig, marea săpătură. A dus o bună parte din trafic în subteran, a eliminat diverse rute, segmente de infrastructură rutieră de la suprafață și acolo a făcut parcuri, zone pietonale, zone de business, centre comerciale și mașinile trec prin subteran, o bună parte din traficul din Boston.
Înainte de proiect, era unul dintre cele mai congestionate orașe din America. Proiectul a costat vreo 23 de miliarde de dolari la vremea respectivă, anii 90, dar beneficiile economice pe care le-a generat această investiție au însemnat mult mai mult decât atât.
Am observat diverse reacții în momentul în care am vorbit de tunelul urban București - o conexiune de la Piața Presei, Parcul Tineretului, până la șoseaua Berceni, deci care să taie orașul pe axa nord-sud, pentru că Bucureștiul are deja inele. Dar e nevoie și de această axă. Nu înseamnă că intri la Piața Presei și ieși la Berceni, ai evacuări pe parcurs, în noduri.
Autostrada suspendată? Nu e vorba de așa ceva, ci de o paradigmă de dezvoltare a orașului. Mașinile, în subteran, cât de mult se poate. Aici putem vorbi și de parcări subterane, cum e și cea de la Universitate și cât mai mult din trafic. Dacă ne rezumăm la proiecte care să se vadă într-un an sau în patru ani, sigur că nu trebuie făcut niciodată, o să punem în continuare multe panseluțe, mult gazon. Nu că nu sunt frumoase sau necesare, dar principiul meu e că trebuie să gândim mare, trebuie să acționăm cu o mare capitală europeană, pentru că, din punct de vedere economic, Bucureștiul e peste Roma, Berlin, Amsterdam, Madrid, Budapesta, Viena și multe alte capitale europene.
Deci ai o economie dinamică, ai oameni care sunt productivi, ai centre universitare mari, dar orașul nu arată precum multe mari capitale europene, pentru că, pe indicele de calitate a administrației publice, suntem pe ultimul loc.
Am dus proiecte foarte grele la bun sfârșit. Vă dau două exemple: unul se numește Centrul de Excelență în Securitate Cibernetică al UE, un proiect blocat de ani de zile și finalizat când eram ministru la Cercetare, Inovare, Digitalizare. Un alt proiect: laserul de la Măgurele. Când am preluat mandatul, eram paria comunității științifice europene. Proiectul exista, dar era complet scos de pe orice fel de radar al comunității științifice. Ba chiar cercetătorii francezi aveau oficial că nu au voie să vină la Măgurele. Eu l-am reintrodus în consorțiul european, România este iar membru fondator, cu statut de observator și am reușit să deblocăm ultima etapă, care înseamnă sursa Gama.
Nu pot să vă dau un răspuns (n.r.: cât ar costa tunelul și cât ar dura), pentru că aș fi neserios. Pleci de la un concept, te duci în studiu de prefezabilitate, apoi ai studiu de fezabilitate, proiectul tehnic și execuția. Categoric, nu este suficient un mandat, este un proiect care probabil va dura mai mult de un deceniu și trebuie să o spunem de la bun început. Dar ce ne dorim? Lucruri care se fac pentru următoarele alegeri sau lucruri care se fac pentru următoarele generații? Eu cred că e cazul să gândim pe termen lung, să permitem Bucureștiului să crească."
De ce Bucureștiul este dezvoltat haotic din punct de vedere imobiliar
Sebastian Burduja, candidatul PNL la Primăria București: "Nu e nicun fel de atac aici, constat o realitate din teren: s-a blocat dezvoltarea imobiliară a Bucureștiului. În parte, trebuia să se întâmple asta, pentru că existau abuzuri și trebuaiu retezate. De acord cu abordarea.
Problema este că, atunci când blochezi toată dezvoltarea orașului sau bună parte din ea, împingi populația, companiile către periferii, către Ilfov. Bucureștiul a pierdut 8% din populație în ultimii ani, ceea ce înseamnă că de fapt agravezi marile probleme ale orașului, problema traficului, problema serviciilor publice, trasnsportul public.
Ideea unui oraș modern este ideea unui oraș de 15 minute. Deci, trebuie să încerci să ajungi la locul de muncă în 15 minute cu bicicleta, sau cu un mijloc de transport în comun, să ai un centru comercial, să ai un teatru, să ai o policlinică sau un spital.
Ideea nu este să facem ce a făcut greșit SUA. Atlanta are o mare problemă, se numește urban sprawl, dezvoltare urbană necontrolată la perferie. Și de la un moment dat încolo, oricâtă infrastructură conectivă au construit, nu au reușit să mai rezolve lucrurile. Trebuie să ne mai dezvoltăm și pe verticală, e mult mai eficient pentru un oraș.
Omul a ajuns pe lună, se fac lucruri în lumea asta. În Istanbul s-a trecut cu tunel pe sub Bosfor, nici acolo nu cred că a fost simplu. Avem tot două mâini și două picioare. Nici în Boston n-a fost simplu. Și acolo erau rețele edilitare. Au reușit, au găsit o soluție. Nu-mi spuneți că nu avem mai multă inteligență sau cel puțin la fel de multă ca americanii sau ca turcii, că nu vă cred."
Calendarul alegerilor din 2024
Alegerile 2024 în România au o miză importantă. Românii vor fi chemați la urne să aleagă primarii, consiliile locale/județene, europarlamentarii, parlamentarii și președintele României.
Coaliția a stabilit calendarul alegerilor din 2024 în România. Alegerile locale și cele europarlamentare au fost comasate, iar alegerile prezidențiale au fost devansate.
9 iunie 2024 - alegeri locale și alegeri europarlamentare;
15 și 29 septembrie 2024 - alegeri prezidențiale (surse);
8 decembrie 2024 - alegeri parlamentare.