Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Blocajele din București, sursă mare de poluare. Expert: Noxele produse într-un minut de staționare pot umple 150 de baloane

Blocajele din trafic nu pun la încercare doar nervii șoferilor, ci ridică și mai mult nivelul de poluare. Un astfel de exemplu - zona străbatută de Pasajul Basarab, cel care a preluat și traficul de pe Podul Grant.

Specialiștii spun că într-un minut de staționare, se adună noxe care ar putea umple aproximativ 150 de baloane. De altfel, datele Agenției Europene de Mediu arată că în marile orașe, emisiile de dioxid de carbon în proporție de peste 60 % provin din transportul rutier.

Traficul pe Pasajul Basarab s-a triplat după ce Podul Grant a intrat în reparații. Specialiștii în probleme de mediu spun că efectul este similar și în ceea ce privește poluarea în zonă.

În genul ăsta de ambuteiaje și trafic, consumul de combustibil crește cu 5-8 la sută când stai pe loc.

În fiecare minut în care stăm, putem umple aproximativ 150 de baloane cu emisii poluante de la mașinile care stau în trafic, într-un minut, sunt niște calcule făcute în Marea Britanie.

Ce spun specialiștii

”Orice mașină care în loc să circule, stă, poluează inutil, nu numai că poluează dar o face inutil, asta ca să vedem de ce este important ca traficul în orașe să fie cursiv. În același timp este important ca traficul în orașe să fie mai puțin.

Sunt neceasare niște eforturi ale primăriei de a mai diminua din nevoia de a te deplasa. Dacă trebuie să merg cu o hartie să o depun la trei ghișee în trei locuri diferite, evident că o să fac treaba asta circulând și voi genera poluare suplimentară.”, a declarat Raul Pop, director de programe la Asociația Ecoteca.

Parcul auto din România este unul în care mașinile vechi predomină. Datele statististice arată că în țara noastră circulă peste 10 milioane de mașini. Oficialii Registrului auto Român spun că sunt înmatriculate peste 1,5 milioane de mașini cu o vechime de până în 10 ani. Mai vechi de 11 ani sunt peste 6,3 milioane de autoturisme.

Specialiștii atrag atenția că multe mașini cumpărate la mâna a doua, chiar dacă sunt de producție mai nouă, nu înseamnă neapărat că poluează mai puțin.

”Parcul auto din România se situează la o valoare care ar putea să ridice semn de întrebare în ceea ce privește emisiile poluante din punctul meu de vedere.

Pe lângă norma de poluare pe care o are un anumit autoturism la momentul achiziționării trebuie să ținem cont de uzura acestei mașini. Mai exact, dacă avem o mașină înregistrată la nivel de Euro 6 dar înregistrează în bord un rulaj destul de mare, este posibil ca emisiile pe care le-am măsurat când mașina era nouă să nu mai corespundă în urma uzurii.”, a declarat Daniel Tiberiu Ioniță, RAR.

Parcul de mașini din România este plin de mașini euro3 sau euro 4. O mașină euro3 diesel de exemplu, emite 500 de miligrame de oxizi de azot per kilometru. Comparativ, o mașină pe benzină emite aproximativ 150 de miligrame de azot per kilometru.

Statisticile europene arată că parcul auto din România are o vechime medie de 15 ani. Țara noastră este depășită de Cehia, Estonia și Grecia unde vechimea medie a malinilor ajunge și la 17 ani.

România, raiul mașinilor vechi

  • În România există 10.005.408 de vehicule înmatriculate
  • Dintre acestea7.865.186 sunt autoturisme
  • 1,5 milioane de autoturisme au o vechime până în 10 ani
  • 2.43 milioane de autoturisme suntvechi de 20 de ani
  • 50,1% autoturisme diesel – 3,94 milioane de mașini

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE