Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Autostrada 0, drumul marilor speranțe. Specialiștii spun că lipsa unei astfel de autostrăzi a dus la pierderi uriașe

În mai puțin de o lună, s-ar putea circula pe încă șapte kilometri din autostrada A0, între DN2 și A3. S-ar ajunge astfel la aproape jumătate din totalul de 102 kilometri, cât are centura de ocolire a Capitalei. Deși se lucrează aproape pe toate loturile, ar trebui să luăm însă în calcul și întârzierile care ar putea interveni din cauza iernii. Chiar și așa, responsabilii din Ministerul Transporturilor spun că vom putea circula integral pe A0 în toamna lui 2026.

Autostrada 0 este una dintre cele mai importante artere pentru economia țării, spun specialiștii. 

Mihai Crăciun, președinte Construim România: „A0 este de departe cea mai important Autostradă a României și din punct de Vedere al traficului și din punct de Vedere a faptului că din arhitectura de drumuri a României, toate coridoarele comerciale principale, trec prin București și se blochează în Centura București. Orice problemă din Centura Bucureștiului are un impact pe economia României, legătura cu Portul Constanța, legătura cu Moldova, Ardeal, etc.”

Progresul lucrărilor: 50% din A0 aproape finalizat

Oficialii spun că până în toamna lui 2026 vor mai da diverse segmente în lucru. Primul, între Afumați și A3.

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Avem o singură porțiune care este finalizată și nu este data în trafic, între A3 și Dn2 dar până la sfârșitul anului, constructorul a promis că dăm în trafic de la A3 până la DN2, aici inclusiv un sens giratoriu în așa fel încât să avem și o descărcare provizorie, să avem de la DN1, până la Dn2,via A3, în trafic.până la sfârșitul. Au început să aștearnă asfalt.” 

Cel mai prost stau lucrările la Lotul 1 din zona nord, care măsoară 17,5 km.

Ionuț Ciurea, președinte Pro Infrastructura: „Dacă se făceau licitații pentru loturile 1 și 3 într-un termen rezonabil, nu în 4 ani de zile, am fi putut circula anul viitor poate chiar anul ăsta. Dar pentru că s-a stat 4 ani de zile din 2019, în licitații, epopee, povești halucinante, într-un final au fost adjudicate.”  

Întârzierile se traduc însă în pierderi uriașe pentru România. 

Mihai Crăciun, președinte Construim România: „Este o problemă stilul ăsta de hei-rup, și avem o problemă în România. România nu gândește în stil mare, gândește numai în stil mic. Am pierdut foarte mult pentru că ne-am blocat economia! Dacă multiplicăm câte tir-uri au stat blocate în tranzitul în jurul bucureștiului, multiplicat cu mile de tiruri, multiplicat cu anii de întârziere și transformăm în bani, vorbim probabil de sute de milioane, poate miliarde de euro pierdute din economia României din cauza absenței acestei autostrăzi de tranzit, vitale pentru economia țării.”

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Noi vizăm ca anul viitor, în toamnă să închidem până la A2, de la DN2 până la A2, inclusive structura peste lacul Cernica, iar ultimul lot care să fie dat în trafic, lotul 1, A0, Nord, în toamna anului 2026.În toamna lui 2026, toți kilometrii, 102 ai Ao vor fi în trafic.” 

Oficialii din Ministerul Transporturilor spun că deja, pe porțiunile în care este deschisă circulația, efectele se pot vedea. Cozile de pe vechea Centură a capitalei s-au redus.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE