Bucureștiul va avea un metrou dezvoltat ca în marile capitale europene. Aceasta este promisiunea președintelui Consiliului de Administrație Metrorex, Mihai Barbu, care spune că au început lucrările pentru magistrala M6, cea care duce la Aeroportul Otopeni.
- 19 luni este termenul în care forezele trebuie să iasă la suprafață pe magistrala M6.
Au început lucrările la Magistrala de metrou M6, până la Aeroportul Otopeni
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "Au început lucrările pe tronsonul Tokyo, așa cum numim noi stația de la complexul comercial Băneasa, până la stația 1 Mai. Au început lucrările la aproape toate stațiile pe acest tronson, așa că vor începe să sape acele foreze. Ele trebuie să înceapă la sfârșitul lunii iulie-începutul lunii august, așa cum ne-a spus constructorul.
Până atunci, trebuie finalizate toate stațiile până la 1 Mai, stațiile la suprafață, ca acea foreză să poată trece prin toate stațiile. Vor începe simultan. După ce prima o să parcurgă 200 de metri, o să înceapă și cealaltă, vor merge în paralel până la 1 Mai. Din momentul în care încep să sape, în 19 luni trebuie să iasă cu ele la 1 Mai. Se începe de la complexul comercial Băneasa către 1 Mai și tot de la Băneasa către Otopeni.
Avem finanțarea asigurată. Pe de o parte, bani europeni, pe de o parte împrumutul de la Guvernul japonez și pe de altă parte, bani de la Guvernul României. Știu că, pentru lucrările de structură, avem banii pentru tot traseul. Pentru lucrările de arhitectură, avem bani pentru o parte, de la Tokyo la Otopeni, primiți de la Guvernul României. Iar pentru 12 trenuri, avem bani europeni.
Ne bazăm pe ceea ce am discutat și cu siguranță că și Guvernul își dorește ca metroul să ajungă și la aeroportul cel mai important din România. Așa se întâmplă în orice capitală importantă europeană. Și nu văd de ce nu ar aloca acești bani.
La aeroport se iese la sensul giratoriu de la sosiri și acolo vor fi două ieșiri. Așa s-a făcut atunci proiectarea. Trebuie să ținem cont că acest proiect s-a făcut de foarte mult timp și sunt și nemulțumiri. Avem o altă situație cu acel cartier de la centura Bucureștiului, Greenfield, unde locuitorii de acolo bineînțeles că acum își doresc o stație acolo, la centura capitalei. Dar la momentul când s-a proiectat, nu era atât de mare, erau foarte puține case. Căutăm o soluție, împreună cu Primăria sector 1, să aibă și ei acces la stația care este după pod, în orașul Otopeni."
Au existat însă și voci care au întrebat de ce este nevoie de metrou dacă există acel tren de la Gara de Nord la Aeroport.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "Este nevoie de o linie de metrou ca să facem legătura cu rețeaua de metrou din București. Bineînțeles că și acea linie de tren face legătura prin stația de metrou Gara de Nord, dar este mai comod să nu mai schimbi metroul cu trenul și să mergi direct cu metroul la aeroport".
Cum se pot evita întârzierile la construirea magistralelor de metrou
Întârzierile reprezintă una dintre marile îngrijorări, având în vedere că există precedentul cu metroul Drumul Taberei. La acea vreme, autoritățile au promis că totul va fi gata în trei ani și chiar au existat bannere care anunțau acest deziderat.
Numai că execuția a durat 9 ani, fără să mai punem la socoteală faza de proiect, care a ținut 12 ani. Magistrala din Drumul Taberei a fost dată în folosință pe 15 septembrie 2020. Tot trei ani sunt promiși și la magistrala M6, cea spre aeroport.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "Acum facem altfel, să nu se mai întâmple acest lucru (n.r.: întârzieri similare cu cele de la magistrala Drumul Taberei) și, dacă toate lucrurile se întâmplă conform previziunilor noastre de astăzi, ar trebui la finalul anului 2027 să se meargă cu metroul la Otopeni, dacă nu se întâmplă lucruri neprevăzute. Tot trei ani sunt. Eu nu cred că din cauza finanțării vor fi probeme, ci poate din alte situații, relocări de utilități majore, cum ar fi la nodul de la 1 Mai, sau alte situații neprevăzute.
Sunt două contracte diferite, cu două consorții de companii diferite. Forezele sunt deja în București, sunt deja demontate lângă localitatea Tunari și vor fi montate atunci când vor începe să sape, adică la Băneasa."
Metroul ar urma să ajungă în comuna Berceni și la Jilava
Mihai Barbu a anunțat și noi extinderi și proiecte pentru alte magistrale. De exemplu, comuna Berceni va avea metrou, iar trenurile ar putea ajunge chiar și la Jilava.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "Aici avem un parteneriat cu Primăria Sectorului 4, cu care am dezvoltat și rețeaua de la IMGB, către Tudor Arghezi, cu 1.700 de metri, acestă magistrală a corporatiștilor, cum e numită, pentru că face legătura dintre Pipera și Berceni.
Primăria Sectorului 4 intenționează să construiască încă trei stații în interiorul localității Berceni, trecând calea ferată și centura și ajungând în județul Ilfov. Tot cu Primăria Sectorului 4 avem un proiect să ajungem în Jilava. Încercăm să ajunge în cât mai multe localități din județul Ilfov, localități care s-au dezvoltat foarte mult din punct de vedere imobiliar.
Ține de Primăria Sectorului 4 când vor începe, ei se ocupă de contractare. Trei stații ar fi, fără Arghezi. Sub calea ferată va trece linia, după care suprateran. Știu că Tudor Arghezi - cei 1.700 de metri, plus stația de acolo - a costat 50 de milioane de euro, bani pe care i-a atras Primăria Sectorlui 4. M6 costă 1,2 miliarde, adică 600 de milioane fiecare tronson, partea de structură.
Drumul Taberei continuă către Universitate, Iancului și ajunge în Pantelimon. La M5 suntem la faza de întocmire documentație, după care să ne luăm avizul de mediu și autorizația de construire, care, de o perioadă, se eliberează de către Ministerul Transporturilor, ceea ce este foarte bine, pentru că o putem obține mai repede. Ceea ce s-a întâmplat și la M6. Licitația va fi după ce avem autorizația de construire. Trebuie să obținem și finanțare.
M6 este avansat, avem contractele semnate pentru structură pentru ambele secțiuni, Băneasa-aeroport și Băneasa-1 Mai. Va trebui să traversăm râul Dâmbovița, nu e o problemă, pânză freatică este undeva la 7 metri în București. Pe M6 se sapă și la 20-24 de metri. În București va fi puțin mai adânc. În urma studiilor, o să rezulte aceste situații."
Este anunțată și o surpriză în ceea ce privește o altă extindere, cea de la Gara de Nord la Gara Progresul.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "La Gara de Nord - Gara Progresul, M4, suntem în faza de studiu de fezabilitate. Suntem în stadiul în care trebuie să finalizăm documentația, să obținem avizul de mediu și apoi autorizația de construire și să asigurăm sursele de finanțare.
Am învățat că nu mai trebuie să așteptăm și că procedurile pentru achiziția de trenuri trebuie începute cât mai repede. Și le vom începe până în această vară, pentru achiziția celor 12 trenuri pentru M6, procedurile pentru instalații și arhitectură și să le corelăm.
M4 ar putea ajunge la Jilava, putem să dezvoltăm parteneriate cu Primăria Sector 4. Ne încurcă foarte mult aceaste trenuri care încă nu au ajuns, acele 13 trenuri. Acum aveam 62+13, deci puteam să reducem timpul de așteptare (n.r.: așteptare în stații). Infrastructura nu permite o cadență mai rapidă de 3 minute. Putem ajunge la 3 minute, dar ne mai trebuiesc trenuri. Acum, cu venirea acestor trenuri, realocăm trenurile de pe M5 pe M2, cea mai aglomerată."
Totodată, oficialul Metrorex anunță și anumite măsuri de siguranță sporite la metrou, după modelele din străinătate.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "Porți anti-suicid, gândim un proiect de genul acesta, l-am dus către aferizare, după care o să vedem cum finanțăm acest proiect. Suntem în discuții cu mai multe companii să ne facă această evaluare (n.r.: porți coborâte din tavan). Aș prefera porțile pe care le-ați văzut la Paris, care se deschid odată cu ușile."