”Vrem să ne continuăm activitatea culturală!” Sunt cuvintele unui grup de 46 de artiști care au semnat o scrisoare adresată instituțiilor statului. În urmă cu trei ani, artiștii și-au deschis ateliere într-un spațiu comun, în clădirea Malmaison din Calea Plevnei, București. Artiștii au plătit chirie proprietarului majoritar, adică Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Doar că, începând din această iarnă, proprietarul a impus o renegociere, inclusiv o majorare a chiriei. În aceste condiții, artiștii s-au adresat primăriilor, dar și Ministerului Culturii, instituția care ar trebui să protejeze statutul artiștilor independenți.
”Nu și AICI” este numele pe care artiștii de la Atelierele Malmaison din București l-au dat petiției adresate instituțiilor statului. 46 de artiști vizuali au semnat o scrisoare deschisă prin care le cer reprezentanților Ministerelor Culturii și Economiei, Primarului General și Primarului sectorului 6 să reconsidere situația atelierelor Malmaison.
Artiștii cer sprijin instituțional pentru continuarea activității culturale
Începând cu anul 2020, spațiile din clădirea Malmaison au fost închiriate de artiști vizuali. În acest timp, aceștia au reușit să renoveze etajele 1 și 2, să amenajeze 36 de ateliere, dar și 9 spații pentru diverse proiecte artistice.
Concret, artiștii au fondat o comunitate culturală în clădirea Malmaison în urmă cu trei ani. Pentru spațiile artistice, amenajate în clădire, aceștia au plătit chirie administratorului Iprochim S.A., unde proprietar majoritar este Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. În decembrie 2023, contractul de închiriere a expirat, iar în ianuarie 2024, Ministerul Economiei a oferit o nouă variantă de contract cu o durată de închiriere de doar 3 luni și cu majorarea plății chiriei.
Lea Rasovszky, artist vizual: ”Nici nu știm. Vom rămâne, vom pleca… Ce facem cu proiectele noastre începute. Ceea ce nu realizează cei care ne pun în această situație, cât și marea majoritate a oamenilor neobișnuiți cu… cum funcționează cultura, este că realmente meseria noastră nu este o pasiune sau un hobby este ceea ce facem de dimineața până seara și cred că oricine s-ar pune în situația de a i se periclita locul de muncă din niște motive de genul ăsta s-ar simți ca noi. Proaspăt intrați în 2024 ni s-a spus că chiria se va mări și că dacă nu dorim suntem liberi să plecăm și că dacă dorim să rămânem contractele nu vor mai fi pe doi ani , trei ani, cinci ani, ci vor fi de trei luni. Asta pentru noi înseamnă regim hotelier. Adică nu știu cine își poate practica meseria , cu volumul ăsta de lucruri acumulate în regim hotelier. Adică de a avea un spațiu în care în trei luni a cărui chirie poate crește sau care poate să nu mai fie disponibil în trei luni, din motive care nu țin de noi.
Lea Rasovszky, artist vizual: ”Sunt unii dintre noi care până acum au avut ateliere în tot felul de spații dezafectate, locuri în care am stat foarte puțin pentru că nu am putut să ne permitem chiria impusă de piața imobiliară și în sfârșit când am găsit acum trei ani locul ăsta n-am gândit că avem o șansă să construim o comunitate artistică, cum nu știu dacă mai există momentan în București.”
Anca Dima, artist vizual: ”Ni s-a spus încă din facultate că nu ne va fi ușor, cumva pentru noi minunea a fost că am avut, fix când am terminat facultatea, trei ani în care să ne continuăm activitatea, dar nu suntem neapărat surprinși, din păcate. Dacă ești ancorat în realitate, cumva te aștepți la asta, doar speranța te poate ține într-un univers în care să lucrezi fără stres.”
Cerințele artiștilor
Artiștii vizuali doresc, ca prin scrisoarea adresată instituțiilor să găsească o cale prin care aceștia să-și poată continua activitatea în cadrul atelierelor Malmaison, în condiții financiare și contractuale corecte, care să respecte misiunea activității lor culturale.
Dan Perjovschi, artist: ”Toată lumea vrea cultură, că tocmai a fost ziua Culturii Naționale. Se întreabă careva unde se produce această cultură? Adică pentru un artist vizual atelierul este esențial ori ce se întâmplă în România în ultimii 30 de ani este că nimănui nu-i pasă. Niciun oraș nu are un program de a construi sau de a pune la punct foste hale industriale care să devină spații de creativitate etc, etc. Nimeni nu are așa ceva. Există ateliere ale Uniunii Artiștilor Plastici care se pierd. Este o hemoragie, în ultimii 30 de ani, fabuloasă. Acest lucru trebuie stopat.”
Din informațiile obținute de Euronews România, Ministerul Culturii ar fi luat cunoștință de solicitarea artiștilor de la Atelierele Malmaison și ar putea să îi cheme pe aceștia la discuții la Minister, în perioada următoare.
Clădirea Malmaison are o importanță istorică semnificativă. Are o vechime de 180 de ani, a fost inițial cazarmă militară, apoi școală militară de ofițeri, tribunal militar, centru de anchetă al Securității în perioada de început a regimului comunist.