Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

ANALIZĂ. Motivul pentru care s-a scumpit motorina în Europa. Necesarul de consum, importat la prețuri mari

Scumpirea carburanților în Europa poate fi explicată prin insuficiența resurselor naturale. Europa, care importa cantități impresionante din Rusia înainte de invadarea Ucrainei, a fost nevoită să caute și să găsească surse alternative. Așa că acum cele mai mari cantități vin din Orientul Mijlociu și din Statele Unite ale Americii.

Dar aceste surse sunt departe de piața europeană, ceea ce duce la costuri mari de transport. În plus, în unele piețe de origine a crescut consumul, ceea ce lasă mai puțină motorină pentru export. Jurnalistul Euronews Cătălin Lența a analizat de unde își procură Europa necesarul de motorină.

Două rafinării din SUA furnizează o mare parte din necesarul de motorină al Europei

O bună parte din motorina folosită în Europa venea din Statele Unite. Sunt două mari rafinării care lucrau la această producție. Una dintre acestea se află la Whiting, în apropiere de Chigaco, în nordul Statelor Unite. Mai există o rafinărie mare la Port Arthur în Texas.

Acestea sunt aproape închise la această oră, cel puțin cea din Whiting a companiei British Petroleum.

Cea din Port Arthur lucrează la o capacitate foarte mică. În afară de faptul că nu există disponibilități de producție și transport de la aceste rafinării, în Statele Unite e frig, iar atunci când e frig crește consumul de motorină, ceea ce lasă mai puțină motorină pentru export în Uniunea Europeană și în alte părți.

Mai există o explicație pentru costurile foarte mari în ceea ce privește scumpirea motorinei. Dincolo de Statele Unite, o bună parte din motorina pe care o foloseam venea din zona Iran, Irak, Arabia Saudită.

Rebelii din Yemen atacă vapoarele cu motorină care traversează Marea Roșie

Această motorină dusă de vapoare trebuie să treacă prin Marea Roșie, pentru a ajunge în Europa.

Nu se prea poate prin Marea Roșie, pentru că, în ciuda faptului că mai există trafic prin Marea Roșie, el este foarte anemic. Motivul: în Yemen există rebelii care atacă vasele care trec prin această zonă.

De aceea, țările europene și nu numai, pentru a putea să ducă motorina sau petrolul din Orientul Mijlociu de la locul de producție până la rafinăriile din Europa trebuie să facă un drum lung.

Acest drum înseamnă ocolirea Africii pe la partea de sud. Asta înseamnă câteva mii de kilometri în plus și creșterea costului cu transportul pentru tancurile petroliere.

În acest fel, s-a ajuns ca în Europa motorina să coste în jur de 118 dolari tona, ceea ce este foarte mult pentru această perioadă.

Perspectivele nu sunt deloc îmbucurătoare pentru că americanii nu intenționează să repornească rafinăriile la capacitatea maximă. De altfel, capacitatea de producție a rafinăriilor americane a scăzut de la 96% la 86% în această perioadă, iar în ceea ce privește transportul petrolului din zona Orientului Mijlociu către Europa, dincolo de forța internațională europeană de protecție a navelor prin Marea Roșie și de acțiunile militare ale SUA și Marii Britanii nu se întrevede pacea, ceea ce înseamnă că această rută rămâne în continuare cea preferată deși e mult mai scumpă.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE