Traficul record înregistrat în Portul Constanța odată cu începerea războiului din Ucraina aduce în atenție agenții de navă, tot mai căutați în ultima perioadă pentru a acorda asistență vapoarelor pe timpul staționării.
Cererea pentru cursuri de formare profesională în această meserie a crescut semnificativ în ultimii doi ani, iar candidații mizează pe salarii mari, mai ales că certificarea obținută este recunoscută și peste hotare.
Anul trecut, prin portul Constanța au trecut 4.700 de nave maritime și peste 14 mii de nave fluviale, fiecare cu obligația de a avea propriul agent.
Denis are 54 de ani și după trei decenii de muncă în domeniul bancar a hotărât să se reprofileze. Deși este economist de profesie, învață acum să devină agent de navă – adică persoana care acordă asistență vapoarelor pe timpul staționării în port, de la obținerea permisului de acostare și întocmirea documentelor necesare în raport cu autoritățile publice și portuare, până la intermedierea și facilitarea aprovizionării vaporului cu provizii, materiale de întreţinere, combustibili, uleiuri şi orice alte solicitări.
La cât ajung salariile în acest domeniu
Un agent experimentat poate ajunge să câștige și câteva mii de euro pe lună, în funcție de numărul de nave de care se va ocupa. Cinci astfel de cursuri, cu zeci de cursanți, au fost organizate de Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură, doar în ultimul an.
”Cu mulți ani în urmă această activitate era făcută de comandantul navei, dar tehnologia avansând, navele devenind mult mai performante a fost nevoie de companii specializate care să ofere aceste servicii deoarece armatorul nu se poate deplasa cu nava acolo unde ea încarcă sau descarcă.”, a declarat Gelu Bătrânca- profesor.
”Orice navă care vrea să intre în port trebuie mai întâi să își nomineze un agent care să preia toate obligațiile armatorului față de autoritățile portuare, prin această activitate agenția răspunde în fața autrităților pentru toate cheltuielile pe care le face nava în România, chiar și cheltuieli de aprovizionare, importanța este foarte mare a agentului de navă în porturile din lume și în portul Constanța”, a declarat Adrian Mihălcioiu- reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor în România.
Nevoia de personal calificat vine mai ales din Portul Constanța, care a înregistrat odată cu începerea conflicului din Ucraina un trafic istoric, de 100 de milioane de tone mărfuri.
Anul trecut, prin portul Constanța au trecut 4.700 de nave maritime și peste 14 mii de nave fluviale, fiecare cu obligația de a avea propriul agent.