Ministrul Transporturilor a anunțat că 37 de trenuri moderne achiziționate de CFR Călători ”încep să vină din acest an”, iar alte 82 se află în perioada de evaluare tehnică. De asemenea, Sorin Grindeanu a precizat că vor putea fi folosiți chiar 350 de milioane de euro, bani din PNRR, pentru reparații de locomotive și vagoane.
Grindeanu a vorbit despre necesitatea investițiilor în calea ferată, în contextul în care un accident feroviar grav a avut loc sâmbătă seara, în Gara Galați, în urma căruia conductorul de tren a murit, iar alte trei persoane au fost rănite.
”Acești zeci de ani de subfinanțare ne-au adus într-o situație nu tocmai fericită și că tot ceea ce înseamnă POR (Programul Operațional Regioanal, n.red) de Transporturi sau PNRR înseamnă o reformă din temelii acestui sistem feroviar”, a afirmat Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a amintit că ”a existat deschidere vizavi de propunerile pe care CFR Călători” referitoare la creșterea prețurilor biletelor deoarece ”această companie are resurse financiare insuficiente pentru operare și mentenanță”. Grindeanu a mai spus că ”la propunerea Miniterului Transporturilor au fost realizate ”modificările legislative necesare pentru ca CFR Călători să fie eligibilă pentru finanțare europeană din PNRR pentru reparații de locomotivă și de vagoane”.
”În 2021, CFR Călători nu era eligibil prin PNRR pentru această zonă de reparații la locomotive și la vagoane. Acest lucru s-a întâmplat”, a mai precizat Grindeanu.
Ministrul Transporturilor: ”Sunt cam 20 de ani de când nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren nou în România.”
”Sunt zeci de ani de când nu s-a cumpărat în România, nu vorbesc de modernizări, sunt cam 20 de ani de când nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren nou în România.
Pe parcursul anului 2022, s-a încheiat achiziția a trenuri moderne, primele garnituri vor începe să vină începând cu anul acesta. Sunt 37.
De asemenea, se află în perioada de evaluare tehnică încă 82 de trenuri de scurt sau de lung parcurs. Deci, 37 încep să vină din acest an, plus încă 82 se află în perioada de evaluare tehnică.
De asemenea, în această săptămână, se depun ofertele pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi, este termen în această săptămână”, a mai precizat Grindeanu, în cadrul unei conferințe de presă.
Ministrul Transporturilor a mai menționat că ”în 2022 s-au dispus modernizarea a 55 de locomotive electrice și a conversia a alte 20 de locomotive diesel în locomotive electrice”
În plus, Grindeanu a explicat că „spre deosebire de 2021, bugetul pentru reparații la CFR previzionat este cu aproape 50% mai mare față de 2021, insuficient și acesta”,
”Tocmai de aceea am insistat pe parcursului anului 2022 să reparăm o greșeală pe care au făcut-o alții și nu trecut CFR Călători în zona eligibilă pentru reparații. Aici vor veni din zona PNRR pe reparații de locomotivă și vagoane, peste 200 de milioane, dacă rețin bine suma exactă, sunt 210 milioane de euro, cu posibilitate de creștere a acestei sume până la 350 de milioane. Această infuzie în această zonă este importantă”, a afirmat el.
Câte locomotive și vagoane are CFR Călători
”Au locomotive în jur de 1.100, de toate tipurile, că sunt diesel, că sunt electrice, că sunt automoare.
Vagoane sunt peste 2.100. În folosință, CFR Călători are cam 40% din locomotive, deci undeva la 900 și ceva”, a explicat ministrul Transporturilor.