Un avion American Airlines cu 64 de pasageri și echipaj s-a ciocnit în aer cu un elicopter militar, în timp ce se apropia de Aeroportul Național Ronald Reagan din apropiere de Washington, la doar cinci kilometri sud de Casa Albă și de Capitoliul SUA.
Știrea a făcut înconjurul lumii în ultimele 24 de ore și readuce în discuție cât de sigur este zborul cu avionul în ziua de azi?
Accidente fatale ale companiilor aeriene americane sunt rare
În 1982, un zbor Air Florida s-a prăbușit în mod similar tot în râul Potomac, provocând moartea a 78 de persoane, fapt care a fost atribuit vremii nefavorabile.
Ultimul accident mortal al unui avion de pasageri în Statele Unite a avut loc în 2008. Atunci, 49 de pasageri și membri ai echipajului au fost uciși lângă Buffalo, New York, când un avion cu elice Bombardier DHC-8 s-a prăbușit pe o casă.
Accidentul aviatic cu cele mai multe vieți pierdute din istoria Statelor Unite rămâne cel din 11 septembrie 2001, când patru avioane de linie au fost deturnate de Al-Qaida, două avioane prăbușindu-se în World Trade Center din New York, unul în Pentagonul din Virginia, iar al patrulea pe un câmp din vestul Pennsylvaniei. Aproape 3 000 de persoane au fost ucise și acest incident rămâne atacul terorist cu cele mai multe victime din istorie.
2024, marcat de două tragedii aviatice majore
Numai la sfârșitul anului 2024, peste 200 de persoane și-au pierdut viața în două accidente separate, la doar câteva zile distanță.
38 de persoane au murit în decembrie, când un avion al Azerbaijan Airlines s-a prăbușit în Kazahstan; patru zile mai târziu, 179 au pierit când un avion al Jeju Air a aterizat forțat în Coreea de Sud.
Potrivit Aviation Safety Network, anul trecut au murit în total 318 persoane în accidente aviatice, ceea ce face din 2024 cel mai negru an în domeniul aviației după 2018.
Zborul cu avionul devine din ce în ce mai sigur
Cu toate acestea, conform cercetărilor Institutului de Tehnologie din Massachusetts (MIT), zborul este astăzi mai sigur ca niciodată.
În perioada 2018-2022, riscul de deces din cauza călătoriilor cu avionul a fost calculat la 1 la fiecare 13,7 milioane pasageri îmbarcați.
Aceasta reprezintă o scădere de la 1 la 7,9 milioane de îmbarcări în perioada 2008-2017 și o scădere majoră față de 1 la fiecare 350 000 de îmbarcări în perioada 1968-1977.
Cercetările Embry-Riddle Aeronautical Academy au arătat că până la 80% din accidentele aviatice pot fi atribuite erorii umane. Se consideră că o greșeală din partea piloților este responsabilă pentru 53% din accidente, în timp ce defecțiunile mecanice au fost considerate a fi de vină în doar 21% din cazuri, scrie euronews.com.
80% din accidentele aviatice pot fi atribuite erorii umane
Airbus a studiat care parte a zborului este cea mai periculoasă și a constatat că decolarea și aterizarea sunt momentele în care este cel mai probabil să se producă accidente. Ambele accidente din decembrie 2024 au avut loc la aterizare, deși au fost implicați și alți factori.
În cazul accidentului Jeju Air, de exemplu, au existat rapoarte conform cărora un motor a fost avariat după ce a lovit o pasăre, iar aeronava, dintr-un motiv încă necunoscut, nu avea trenul de aterizare desfășurat când a atins solul.
Ancheta va fi lungă și complexă și este probabil să treacă ceva timp până când vom înțelege exact ce s-a întâmplat.
Fiecare accident aviatic face ca transportul aerian să fie mai sigur
Singurul aspect pozitiv al anului teribil prin care a trecut aviația este că fiecare accident contribuie la creșterea siguranței transportului aerian în viitor.
După cum a scris Simon Calder, corespondentul de turism al ziarului britanic Independent într-un articol recent, „Toate evenimentele aviatice dramatice din 2024 - fatale sau nu - vor fi analizate minuțios pentru a înțelege ce se poate învăța pentru a spori siguranța în viitor”.
În cazul accidentelor Jeju Air și Azerbaidjan Airlines, „cutiile negre” au fost recuperate și trimise pentru investigații.
Un raport preliminar va fi probabil făcut public în următoarele săptămâni, deși raportul final va dura mai mult.
Pe baza acestor rapoarte, se vor face diverse recomandări pentru a evita o situație similară în viitor.
„De fiecare dată când are loc o tragedie, analizăm ce s-a întâmplat și luăm măsurile adecvate”
„Unul dintre punctele forte ale proceselor de siguranță a aviației este că, de fiecare dată când are loc o tragedie, analizăm ce s-a întâmplat și luăm măsurile adecvate pentru a ne asigura, în măsura posibilului, că același tip de accident nu se va mai repeta”, explică Janet Northcote, purtător de cuvânt al European Union Aviation Safety Agency.
Luați în considerare orice accident aviatic major și este posibil să vedeți efectul pozitiv pe termen lung pe care l-a avut asupra siguranței aeriene.
9/11 și dispariția avionului Malaysia Airlines MH370 au schimbat regulile
Spre exemplu, fără tragedia de la 11 septembrie 2001, Administrația pentru Securitatea Transporturilor (TSA) nu ar fi fost creată probabil niciodată. Și datorită dispariției (încă) a avionului Malaysia Airlines MH370, toate aeronavele sunt acum urmărite în timp real.
„Acest ciclu constant de îmbunătățire este fundamental pentru menținerea unui nivel ridicat de siguranță a aviației”, spune Northcote.
În timp ce producătorii, companiile aeriene și autoritățile de reglementare muncesc din greu pentru a menține siguranța pe cer, Northcote subliniază faptul că o călătorie sigură este un efort de echipă.
„Aviația are, în general, un record excelent de siguranță, dar acesta nu este un motiv de automulțumire”, spune ea. „Acest record solid de siguranță poate fi menținut doar de mulți oameni care își îndeplinesc rolul în fiecare zi pentru a se asigura că operațiunile sunt sigure.”