Un avion de pasageri s-a prăbușit în râul Potomac, în apropierea Aeroportului Național Reagan din afara Washingtonului, după ce s-a ciocnit cu un elicopter militar Black Hawk. Producerea accidentului aviatic a ridicat deja semne de întrebare, în condițiile în care „era o noapte senină, luminile avionului erau aprinse”, după cum a declarat președintele american Donald Trump.
În direct la Euronews România, pilotul Cezar Osiceanu a explicat că toate avioanele civile, precum aeronava companiei American Airlines, dispun de un sistem destinat evitării coliziunilor în aer, o aparatură aflată și în dotarea elicopterului militar. De asemenea, expertul în Aviație a evidențiat că anchetatorii americani vor trebui să găsească răspunsul la o întrebare crucială: „de ce controlorul de trafic a dat cap de interceptare ambelor zboruri, și cel militar și cel civil, în așa fel încât, la un moment dat, să se ciocnească în aer.”
Pilot TAROM: Tot traficul aerian e dirijat de un controlor civil, dublat de unul militar
„Tot traficul aerian este dirijat de un controlor civil și în anumite situații este și dublat de un controlor aerian militar care poate să funcționeze pe o altă frecvență.
Avioanele civile au la bord un sistem care se numește TCAS care este destinat evitării coliziunilor în aer. El se bazează pe comunicarea avionului cu ținta, pe o anumit rază, în funcție de cum este selectat la bord și care indică traseul și înălțimea fiecărei aeronave, sau ceea ce zboară și este dotat cu aceste sistem.
În momentul în care se apropie sub o anumită distanță, dă o informație de atenționare, după care dă și o informare vocală pilotului pentru a decupla pilotul automat și a executa manevrele de evitare.
Dar elicopterul militar și avioanele militare au un sistem care funcționează pe același principiu, însă numai dacă este activat și acela este activat în special în cadrul zonelor în care se zboară și cu aeronave civile, tocmai pentru a evita aceste probleme de coliziune”, a declarat Cezar Osiceanu, pilot al companiei Tarom, la Euronews România.
Elicopterul militar efectua un zbor de antrenament: „Dacă era un pilot începător, se mai pot întâmpla o serie de astfel de incidente”
„Fiind vorba despre zboruri de antrenament se pune problema aici a celor care sunt antrenați, dacă era un pilot începător, se mai pot întâmpla o serie de astfel de incidente. Uită să pornească, se decuplează, nu funcționează sistemul.
A doua problemă importantă este ceea ce ați spus și dumneavoastră - controlorul de trafic. Controlorul de trafic are un supervisor (supraveghetor) permanent și este cel care știe că zboră un elicopter în zonă, la ce înălțime, pe ce traseu. El are țintele automat pe radarul lui și el dirijează zborul comercial în așa fel încât să nu se întâlnească cu zborul militar.
Aici este cea mai mare problemă pe care cele două anchete de la Autoritatea Aeronautică Națională și Comisia Națională de Transport vor trebui să le vadă și să specifice de ce controlorul de trafic a dat cap de interceptare ambelor zboruri, și cel militar și cel civil, în așa fel încât, la un moment dat, să se ciocnească în aer”, a afirmat Osiceanu.
Pilotul a punctat că supraveghetorul centrului de control a traficului aerian „avea obligația să vadă și să întrerupă, să ia o decizie urgentă, să îi spună uneia dintre cele două ținte să evite, să ia înălțime, depinde de situație.”
„De ce nu a făcut acest lucru?”, s-a întrebat pilotul.
„Există niște manevre care se cunosc pe dinafară de către toți piloții comerciali în cazul întâlnirii unei astfel de situații”
„Nu se poate suspecta nicio problemă tehnică - a cedat un motor, a căzut. Pe de altă parte, din cauza aceasta se pune problema dacă a funcționat acest sistem pentru că există niște manevre care sunt standard și care sunt obligatorii și care se cunosc pe dinafară de către toți piloții comerciali în cazul întâlnirii unei astfel de situații.
Se decuplează imediat pilotul automat și se urmează indicațiile pe care ți le dă sistemul acesta TCAS, dincolo de ce spune controlorul de trafic. TCAS este primul pe care-l urmezi, chiar dacă acel controlor de trafic îți spune pe dos”, a mai spus Osiceanu.
- Sistemul aviatic al SUA gestionează zilnic peste 45.000 de zboruri și 2,9 milioane de pasageri.
Pilot TAROM: „Sunt niște căi aeriene care sunt precum șoselele pe care trebuie să le urmeze strict și sunt proceduri foarte clare”
„La mare înălțime traficul este ușor de dirijat datorită aparaturii moderne pe care o au controlorii de trafic. Pe sus se merge ca asemănător mașinilor pe șosele. Sunt niște căi aeriene care sunt precum șoselele pe care trebuie să le urmeze strict și sunt proceduri foarte clare.
Problema cea mai mare este în zonele aeroporturilor acolo unde traficul de avioane mai mici și regionale se împletește cu traficul militar și cu traficul avioanelor de linie. Datorită faptului că aviația este cel mai rapid mijloc de transport este din ce în ce mai folosit”, a mai explicat pilotul.
Controlorii de trafic aerian lucrează în ture de 20-30 de minute. „Atenția lor trebuie să fie la maximum”
„Există într-adevăr și o lipsă de personal care a fost sesizată de mai multe ori. Au fost mai multe greve făcute în SUA. Controlorii de trafic lucrează - chiar dacă sunt opt ore - ei lucrează în niște ture de circa 20-30 de minute, după care sunt înlocuiți, după care iar revin 20-30 de minute în cicluri, pentru că atenția lor trebuie să fie la maximum în astfel de zone.
Nu orice controlor de trafic poate ajunge să dirijeze în anumite segmente de apropiere de turn, tocmai din cauza acestui stres formidabil și a numărului mare de ținte pe care trebuie să le dirijeze cu maximă atenție”, a mai punctat el.
„La Băneasa s-au construit niște blocuri chiar în axul pistei, fără autorizație”
„Prima problemă care trebuie rezolvată este aceea a urbanismului, pentru că datorită faptului că inițial aeroporturile au fost făcute la limita extremă a orașelor, datorită dezvoltării urbanistice, ele au început să fie din ce în ce mai în interiorul orașelor. Aici apare o problemă foarte mare. Uitați-vă în acest caz, în care s-au prăbușit în râul Potomac. Mai sunt și case acolo. Tot timpul există acest risc de a se trezi pe acoperiș cu un avion sau un elicopter în astfel de situații.
Vă dau un exemplu de la noi. La Băneasa s-au construit niște blocuri chiar în axul pistei, fără autorizație, fără nimic și s-au trezit cei de la Autoritatea Aeronautică cu ele. Procedura de demolare durează, timp în care zborurile sunt puse în pericol.
A doua problemă este că în urma oricărui accident se trag niște concluzii și concluziile respective, în funcție de gravitatea și importanța lor, se comunică și se iau măsuri la nivel național, european, continental și mondial”, a mai precizat pilotul.
Șanse minime să mai existe supraviețuitori. „S-a rupt avionul în mai multe părți”
„Cu regret trebuie să spun că, dat fiind modul în care s-a prăbușit avionul, că a avut loc o explozie foarte puternică, s-a rupt avionul în mai multe părți și au căzut și în Potomac, care la momentul ăsta este teribil de rece, nu cred că vor mai exista supraviețuitori, mai ales că a trecut ceva timp de la momentul impactului”, a concluzionat el.