Activitatea politică din mediul online va fi reglementată printr-o nouă directivă europeană. CNA a semnat un acord cu instituția omoloagă din Franța, ANCOM, pentru implementarea Actului pentru Servicii Digitale al Comisiei Europene. Prin acest act, Uniunea Europeană obligă platformele să ia măsuri rapid în cazul informațiilor false privind procesul electoral și interzice reclamele politice direcționate către minori.
UE reglementează activitatea online
Maria-Monica Gubernat, președinta CNA: „Vom aborda și noi marile platforme pe zona noastră de interes, adică a campaniilor electorale, pentru că solicitarea noastră principală va fi reacția rapidă din partea platformelor, pentru că știți foarte bine cât de mult rău poate face un fake news sau un deepfake. În acest moment, marile platforme sunt sub controlul direct al Comisiei. De aceea, Comisia a impus cumva sau a publicat acel regulament pentru respectarea regulilor în perioadele de campanie electorală de către platforme”.
Deși noua directivă europeană obligă platformele la un răspuns la informațiie false privind procesul electoral, lasă în responsabilitatea creatorilor de conținut să decidă dacă și cum echilibrează postările, astfel încât să nu se transforme în propagandă.
Silviu Calangiu, Head of Digital Euronews România: „Ține foarte mult de noi. Ține foarte mult de noi, de presă, de radiodifuzor, de cei din zona digital, de partea de conținut din zona digital, ține foarte mult să respectăm toate aceste principii pentru că, în momentul de față, este destul de greu ca un singur organism, un singur consiliu, la un anumit nivel pe care n-aș ști să ți-l definesc, european sau local, să reglementeze conținutul, în special în zona de platforme”.
O noutate în acest an electoral o reprezintă mutarea dezbaterilor între candidații desemnați de partide în mediul online. Aici, regulile dezbaterilor electorale clasice, televizate, precum respectarea principiului pluralismului politic, nu se aplică.
Valentin-Alexandru Jucan, vicepreședinte CNA: „Este echivalentul calității multor politicieni. Consider că plecarea sau fuga în online ține de capacitatea de a înțelege cu adevărat semnificația și importanța unei dezbateri politice pentru societate și pentru viitorul unei comunități”.
Deși campaniile online iau amploare și în Franța, cetățenii pun preț pe dezbaterile tradiționale, spune președintele Autorității de Reglementare pentru Audiovizual și Comunicații Digitale din Franța.
Roch-Olivier Maistre, președintele ANCOM, Franța: „Când vine vorba de politică, observăm la toate alegerile că opinia publică se cristalizează încă în mare parte prin emisiuni politice (n.r. televizate) care au loc în campaniile electorale. Dacă mă refer la marea dezbatere electorală din turul doi al alegerilor prezidențiale din Franța, este o dezbatere care reunește de fiecare dată 14, 15 milioane de telespectatori”.
Deși Comisia Europeană comunică în numele tuturor statelor membre cu marile platforme, România colaborează cu Polonia și Țările Baltice pentru a implementa un sistem comun prin care să se adreseze direct marilor jucători din online.