Contracandidații pentru alegerile locale au evitat până acum confruntările electorale tradiționale, la televizor, așa cum se obișnuia pe vremuri. Acum, candidații se mută în social media. Câțiva dintre ei au ales să participe la un podcast, în locul dezbaterilor clasice. Prima discuție electorală are loc pe Youtube, la inițiativa influencerului Micutzu. Nu e o confruntare electorală pentru că vor fi prezenți doar actualul Primar al Capitalei și încă trei primari de sectoare. PSD lipsește cu desăvârșire din cadru.
Campania electorală s-a mutat în social media
Micutzu: Preocupat de propria bunăstare și de plata intensă a taxelor, mi-aș dori foarte tare să stau de vorbă cu primarii aleși ai sectoarelor și cu domnul Primar General.
La invitația lui Micutzu au răspuns doar Nicușor Dan, Clotilde Armand, Ciprian Ciucu și Radu Mihaiu. Discuția va fi, însă, departe de o confruntare electorală, așa cum eram obișnuiți în anii trecuți pentru că primarii PSD nu și-au anunțat participarea.
Vlad Tăușance, specialist în comunicare: „Sunt oameni care sunt naturali pe rețelele de socializare pentru că oferă un conținut care funcționează acolo, fie umor, fie show, spectacol în diverse forme. Sunt niște rețete testate. E normal ca acești oameni, cum e candidatul Piedone, să aibă tracțiune pe social media și să o folosească ca element central în campania lor de comunicare. Sunt alți candidați, cum e candidatul surpriză al Coaliției, care nu a avut ce să comunice până acum pe social media. Pentru că nu cred că e o idee bună să faci live-uri din operații”.
Candidații pentru Primăria Capitalei își aruncă invitații la confruntări publice, dar până acum toate au rămas în aer.
Cătălin Cîrstoiu, candidat PSD-PNL pentru Primăria Capitalei: Tot le transmit mesajul de a participa la confruntare să vedem ideile, pentru că eu am observat ca doctor, că vorbesc despre problemele Capitalei, dar din partea cealaltă n-am văzut decât lucruri care nu au legătură cu proiectele”.
Cristian Popescu Piedone, primarul Sectorului 5: „Dacă contracandidatul meu, susţinut de mega-coaliţie, nu este în stare să scoată două vorbe, auzindu-l că el de abia acum a început să se urce prin tramvaie... Vreau o confruntare corectă, directă cu candidatul, nu vreau să vină tăticu' şi mămica să mă confrunt cu ei”.
Potrivit unui raport Expert Forum, partidele politice din România au cheltuit în ultimii patru ani aproape 100 de milioane de lei pentru a se promova pe rețelele sociale. Banii au fost dați pentru articole cu teme politice, electorale sau sociale, pe Facebook, Instagram, Google și Youtube.
Specialiștii reclamă faptul că unele partide mari nu sunt transparente când vine vorba de aceste cheltuieli.
Septimus Pârvu, coordonator program electoral EXPERT FORUM: „Problema este că unele partide, mai ales PSD, nu publică aceste detalii. Nu știm unde au ajuns contractele. PNL le publică. La PNL, de exemplu, ne-am uitat în raportul de venituri-cheltuieli de anul trecut și am văzut că o firmă a luat 31 de milioane de lei, alta a luat cinci milioane. Totul se oprește aici. Știm că firma respectivă a încasat niște zeci de milioane, dar noi nu știm ce a făcut cu ei”.
Raportul Expert Forum mai arată că primarii au printre cele mai populare pagini politice din România. Cei din top 10 au mai multe interacțiuni decât majoritatea politicienilor din Guvern și Parlament. Notorietatea locală e un instrument foarte puternic pentru a informa publicul cu vești despre partid, poziții politice și atitudinea față de evenimente de importanță națională, arată documentul.
Cristian popescu Piedone conduce detașat în topul paginilor urmărite în social media. Pe locul doi, dar de aproape patru ori mai puțini urmăritori, are actualul primar, Nicușor Dan, iar contracandidatul susținut de Coaliția PSD- PNL are de peste 200 de ori mai puțini susținători.
Campania electorală va începe oficial pe 10 mai și se va încheia pe 8 iunie.
Calendarul alegerilor din 2024
Alegerile 2024 în România au o miză importantă. Românii vor fi chemați la urne să aleagă primarii, consiliile locale/județene, europarlamentarii, parlamentarii și președintele României.
Coaliția a stabilit calendarul alegerilor din 2024 în România. Alegerile locale și cele europarlamentare au fost comasate, iar alegerile prezidențiale au fost devansate.
9 iunie 2024 - alegeri locale și alegeri europarlamentare;
15 și 29 septembrie 2024 - alegeri prezidențiale (surse);
8 decembrie 2024 - alegeri parlamentare.