Negociatorii Uniunii Europene au ajuns marți seară la un acord privind obiectivele de reducere a emisiilor pentru sectoare precum transportul rutier, agricultura, clădirile și deșeurile. Acordul prevede reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul UE cu 40% față de 2005 pentru sectoarele care nu sunt acoperite de sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii.
Obiective naționale de reducere a emisiilor
Printre acestea se numără transportul rutier și maritim intern, clădirile, agricultura, deșeurile și micile industrii. Aceste sectoare sunt responsabile, împreună, de aproximativ 60% din emisiile de gaze cu efect de seră ale blocului comunitar.
Proiectul de lege este al doilea convenit în cadrul pachetului emblematic Fitfor55 al Comisiei, care vizează reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 și asigurarea neutralității UE în ceea ce privește emisiile de dioxid de carbon până la jumătatea secolului.
„Mă bucur că am reușit să ajungem rapid la un acord cu privire la această propunere, chiar la timp pentru COP 27. Acest lucru va permite UE să arate lumii că intenționează în mod serios să reducă emisiile, în conformitate cu angajamentele asumate în cadrul Acordului de la Paris de a menține încălzirea globală la niveluri sigure,” a declarat Marian Jurečka, ministrul mediului din Republica Cehă, care deține în prezent președinția rotativă a UE.
În conformitate cu legislația propusă, fiecare stat membru are propriul obiectiv de reducere a emisiilor, care a fost calculat pe baza PIB-ului pe cap de locuitor și a rentabilității. Danemarca, Finlanda, Germania, Luxemburg și Suedia au cel mai strict obiectiv, de -50%, în timp ce Bulgaria trebuie să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 10%.
„Nivel dezamăgitor de ambiție”
Statelor membre li se va permite să „împrumute” alocările de emisii. Acest lucru le va permite să reporteze o parte din alocările anuale de emisii dacă emisiile lor sunt mai mici decât se așteaptă sau să împrumute din alocările din anul următor dacă emisiile lor sunt mai mari.
De asemenea, acestea vor putea cumpăra și vinde între ele cote de emisii, dar acest lucru va fi limitat la 10% din cotele lor anuale de emisii în ceea ce privește anii 2021-2025 și la 15% în ceea ce privește anii 2026-2030.
Raportorul Parlamentului European, Jessica Polfjärd, membră a PPE din Suedia, a declarat că „noile reguli pentru reducerile naționale de emisii asigură că toate statele membre contribuie și că lacunele existente sunt eliminate”. De asemenea, Comisia va trebui să facă publice acțiunile întreprinse de statele membre pentru a atinge obiectivele, în încercarea de a asigura transparența.
Cu toate acestea, Climate Action Network (CAN) Europe, o coaliție de ONG-uri care luptă împotriva schimbărilor climatice, a deplâns un „nivel dezamăgitor de ambiție” și a declarat că acordul „nu este în concordanță cu obiectivul de 1,5°C și cu reducerile de 50% necesare”.
Parlamentul și Consiliul UE vor trebui să aprobe în mod oficial acordul înainte ca noua lege să poată intra în vigoare.