Macarena, cuvântul care anunța piesa-emblemă a tuturor nunților, este din nou de actualitate. De data aceasta, este titlul unei piese cu mesaj feminist, cântată de Erika Isac. În doar câteva zile, a reușit nu doar să adune peste 1,5 milioane de vizualizări pe Youtube, dar, cel mai important, a reușit să stârnească o dezbatere aprinsă în online.
Controverse în mediul online, după un remake românesc al celebrei piese Macarena
De câteva zile, piesa Erikăi Isac este analizată pe toate părțile în mediul online și nu numai. Și se discută mult mai mult despre forma, decât despre fondul ei. Mai exact, una dintre problemele ridicate este limbajul licențios folosit, mulți dintre ei fiind intrigați de cuvintele explicite și mai puțin de subiectul abordat sau cauza pentru artista în vârstă de 24 de ani militează.
În momentul ăsta, melodia are pe Youtube peste 1.5 milioane de vizualizări, peste 4.000 de comentarii, la doar patru zile după ce a postată, și este #2 în trending.
Iată câteva dintre abordările subiectului pe Facebook:
Jurnalista Andreea Pavel precizează în postarea ei:
„I se reproșează versuri licențioase, în timp ce:
- 1 din 4 români crede că o femeie poate fi violată dacă merge acasă la un bărbat;
- Jumătate dintre români justifică violul;
- Anul trecut s-au înregistrat peste 100.000 de victime ale violenței domestice”.
Ștefan Baghiu, lector universitar: „Piesa despre care vorbește toată lumea (n.r. Macarena) a apărut într-un context de piață. E un context în care trap-ul este full de versuri despre cum supunerea femeilor este dezirabilă și chiar utilizabilă drept barometru de realizare socială”.
Irina Scarlat, antreprenor digital, vede cu ochi buni apariția piesei.
Irina Scarlat, antreprenor digital: „Cel mai frumos mod de a sărbători anticipat luna femeii. (...) O piesă statement care spune lucrurilor pe nume, în limbajul pe care îl poate înțelege și Mirel”.
Cine este Mirel?
Erika Isac, cântăreață de trap: „Mirel din Turnu Măgurele... Cine e Mirel din Turnu Măgurele? Mirel din Turnu Măgurele nu este nimeni. Nu cunosc niciun Mirel, de nicăieri, nu cunosc pe nimeni din Turnu Măgurele.
A fost un nume random de bărbat care mi-a venit în mine, un pic mai tradițional, mai vechi, și o localitate random, asta mi-am dorit de la versul respectiv. Și mi-a venit Mirel, și mi-a venit Turnu Măgurele, am vrut să sugerez că s-a trezit nu știu cine dintr-o localitate random să-mi facă mie educație, în sensul ăsta e versul. Nu este îndreptat către nimeni, nu m-a enervat niciun Mirel câteodată. De fapt, ba da, că toți care mă enervează sunt niște Mirei la finalul zilei, dar ca idee...”, a explicat ea, într-un filmuleț postat pe TikTok.
Gelu Duminică: Deranjează tupeul artistei de a atrage atenția asupra unui fenomen / În momentul în care au vorbit frumos despre asta, femeile nu au fost auzite
„Ceea ce a făcut această artistă poate genera un #metoo românesc”
Sociologul Gelu Duminică a explicat la #TheCube că nu limbajul în sine ar fi problema care îi deranjează pe mulți dintre români, ci felul în care artista reușește să atragă atenția asupra abuzurilor asupra femeilor: „cu tupeu”.
Gelu Duminică, sociolog: „Să nu ne mințim că ne deranjează cât de tare înjură această artistă, nu, ne deranjează tupeul ei. Tupeul ei de a atrage atenția asupra unui fenomen, asupra unor chestii, și faptul că n-o face cu capul plecat, că până acum femeile au făcut-o cu capul plecat. Multe dintre ele. Pentru că subiectul ăsta e adus în discuție de mișcarea feministă de foarte mulți ani. Există marșuri pe stradă, există happening-uri cu siluete de femei omorâte de partenerii lor, au făcut conferințe, întâlniri și… ce? S-a discutat tema în societatea asta mare? În momentul în care au vorbit frumos, femeile au fost auzite? Nu!”.
„Mireii - masculinitatea toxică, de fapt, au venit și au spus Terminați, mă, cu prostiile, vă spunem noi despre ce e vorba. Bărbații - ăia conservatori, tradiționali - încă își doresc să fie stăpânii trupului femeii”.
„Din punctul meu de vedere, ceea ce a făcut această artistă este demn de laudă și poate genera un #metoo românesc. Pentru că ce-am auzit, ce-am văzut și ceea ce știu că se întâmplă în societatea românească cu femeia este perfect redat de acele versuri scurte, penetrante. (...) E atât de simplu ce spune această artistă: Băi, atenție, nu e normal ca tu să te gândești cum arăt, iar eu să mă gândesc că nu vrei să mă bați, nu vrei să mă violezi... (...) Da, a folosit trei, patru înjurături light, cele mai light din spațiul românesc, credeți-mă... Ce cântă Cheloo, Paraziții, R.A.C.L.A, La Familia... E light. Ce a cântat fata asta față de cei pe care i-am menționat acum este light, light, light”.