În viitorul apropiat, s-ar putea să fim nevoiți să ne obișnuim cu un nou tip de participanți la trafic: mașinile fără șofer. Două companii din Statele Unite încearcă să-și extindă noile servicii de transport: robotaxi, curse cu taximetrul, dar fără taximetrist. Autoritățile americane nu sunt însă convinse de siguranța vehiculelor autonome.
Două mari companii americane încearcă să obțină aprobarea pentru a-și extinde serviciile de robotaxi în San Francisco, unul dintre cele mai aglomerate orașe din Statelor Unite. Una dintre acestea este Cruise, o subsidiară a companiei General Motors, iar cealaltă este Waymo, o firmă deținută de gigantul Google.
În cazul în care vor reuși să obțină autorizarea până la sfârșitul anului, San Francisco ar putea deveni primul oraș din SUA în care robotaxi concurează cu firme de transport alternativ, precum Uber sau Lyft, dar și cu taxiurile tradiționale, care au nevoie de un șofer.
”Încă avem de lucru, dar progresăm destul de rapid. Acesta este unul dintre lucrurile care fac această tehnologie atractivă. Le vom perfecționa și le vom face foarte elegante în timp. Câștigăm și în privința siguranței și a preciziei, cât de bine imită manevrele umane”, a explicat Kyle Vogt, director executiv al companiei Cruise.
Totuși, companiile încă se confruntă cu probleme tehnice, inclusiv plângeri legate de opriri bruște ale mașinilor în timpul mersului. Astfel, taxiurile autonome blochează traficul, îi deranjează pe ceilalți șoferi și care ar putea pune în pericol siguranța publică.
”Opririle neașteptate sunt o problemă gravă. Ceea ce înseamnă nici mai mult, nici mai puțin decât că vehiculele nu reușesc încă să funcționeze în medii foarte complexe”, a precizat Nico Larco, profesor de arhitectură la Universitatea din Oregon
Sute de robotaxiuri, verificate de General Motors după un accident cu un autobuz
Cruise, divizia de vehicule autonome a General Motors, a rechemat 300 robotaxiuri pentru a efectua o actualizare de software, după ce unul dintre vehicule s-a ciocnit cu un autobuz în San Francisco.
Reprezentanții companiei Cruise au precizat în documente guvernamentale că un robotaxi nu a anticipat precis manevra unui șofer de autobuz care s-a pus în mișcare dintr-o stație, pe data de 23 martie. Autobuzul a circulat cu viteză redusă în momentul în care pleca din stație, iar vehiculul autonom s-a ciocnit de acesta.
Cruise a catalogat accidentul drept o tamponare și a precizat că nimeni nu a fost rănit. Compania a precizat în documentele transmise către Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi că a realizat actualizarea software-ului pe 25 martie.
"Cruise a stabilit că accidentul a fost cauzat de o problemă legată de predicția manevrelor vehiculelor articulate în circumstanțe rare", a declarat compania în documente.
Specialiștii companiei Cruise au mai precizat că nu s-au mai produs alte accidente din cauza neregulilor și au dat asigurări că astfel de incidente nu se vor mai produce în urma actualizării
Una dintre companii oferă încă din luna iunie servicii contra-cost de taxi fără șofer în cartiere mai puțin aglomerate din San Francisco, însă numai pe timp de noapte. Cealaltă oferă doar curse gratuite, dar într-o arie mai largă a orașului, în timp ce așteaptă autorizația pentru a-și putea taxa pasagerii.
Orașul din China în care robotaxi a primit licență de transport
În aprilie 2022, Pony.ai, sprijinită de Toyota, a devenit prima companie care a obținut licența pentru a oferi servicii de taximetrie cu vehicule autonome, fără șofer, în China.
Reprezentanții start-up-ului au primit autorizația pentru a folosi 100 de vehicule fără șofer în districtul Nansha al orașului chinez Guangzhou.