Peste 200 de mașini de epocă au fost expuse la Retro Parada Toamnei, din București. La cea mai mare reuniune de autovehicule istorice din țară au fost autoturisme din anii 1920 și până în anii 1990. Cele mai vechi și mai frumoase dintre acestea sunt adevărate vedete de film și au apărut în producții de la Hollywood.
Peste 200 de mașini de epocă, în Retro Parada Toamnei
Pasionații de autoturisme retro s-au adunat în Parcul copiilor, spre bucuria celor mici care au fost încântați să vadă frumoasele mașini de epocă.
Și adulții s-au bucurat să vadă mașinile care pentru unii sunt amintiri din copilărie.
Vizitator: „Ce se poate observa este că mașinile au crescut în dimensiune față de cele vechi. Geamurile sunt mai mari, ușile sunt mai mari, dar nostalgia rămâne pentru cei care am copilărit cu ele. E o epocă. Și unii spun că mașinile noi sunt electrocasnice, nu mai e mecanică. În orice caz, sunt deosebit de frumoase acestea. Da, și întreținerea costă mai mult, nu sunt pentru oamenii de rând, pentru salariile noastre, dar măcar putem să le admirăm".
Mașinile cu o caroserie deosebită au atras cele mai multe priviri.
Ioana Nicolescu, jurnalist Euronews: „Această mașină este din 1966, un Volkswagen Beetle. Este o mașină a cărei linie de producție a început în 1938, s-a încheiat în 2003 și s-au vândut în lume peste 20 de milioane de astfel de exemplare de-a lungul anilor".
Reabilitarea și întreținerea unei astfel de mașini este o muncă scumpă și foarte grea fiindcă nu prea mai există piese pentru ele. Cu cât sunt mai vechi autoturismele, cu atât e mai dificil, dar s-a dezvoltat în paralel, în special în America, o întreagă industrie a întreținerii lor.
Nicolae Enache, colecționar de mașini de epocă: „Era o carcasă, un motor și o carte. Toate sunt elemente noi pe mașină. Piese se găsesc, dar costurile sunt de până în 20.000 de euro, în starea asta."
Paul Pascu, colecționar de mașini de epocă: „Am cinci mașini de epocă pe care le-am achiziționat în timp și, fiind de meserie, am reușit să le recondiționez și să le folosesc, cu resursele modeste pe care le am."
Ultima pe care Paul Pascu a pus-o din nou pe roți este un Adler junior, fabricat în 1938 și care astăzi este folosit în filmele despre al Doilea Război Mondial, fiind o mașină utilizată de ofițeri ai armatei germane în perioada aceea.
Paul Pascu, colecționar de mașini de epocă: „E o mașină de 1.000 de centimetri cubi, cu o putere modestă de 18 cai putere, pe care eu am achiziționat-o acum 15 ani, cu ocazia unui film pe care Francis Ford Coppola l-a făcut în România. Mulți ani a fost în filme doar ca butaforie, dar de patru ani, m-am hotărât să o iau să o recondiționez, să o fac funcțională și astăzi am scos-o pentru prima oară publicului să o vadă".
Autoturismele acestea sunt toate atestate istoric după standarele internaționale și pot fi conduse în trafic.