Proprietarii mașinilor de epocă ar putea fi obligați să plătească impozite pentru acestea. Măsura este în draftul proiectului apărut în spațiul public care prevede modificarea regimului fiscal. În prezent, peste patru mii de colecționari din România care dețin aproape 11.000 de mașini de epocă sunt scutiți de plata impozitelor.
Pentru vehiculele retro cu motoare mari, proprietarii ar putea plăti taxe și de peste 10.000 de lei. Dacă măsura se va adopta, unii dintre ei vor renunța la mașini, iar efectele vor fi devastatoare pentru patrimoniul tehnic național, avertizează Retromobil Club România.
Irinel Ionescu este colecționar de mașini retro, iar una dintre bijuteriile cu care se mândrește este un Cadillac Lasalle din 1939 pe care l-a cumpărat din Spania cu 18.000 de euro.
Irinel Ionescu, colecționar: ”Mai am încă trei mașini din acestea de colecție și încă două vehicule istorice de competiții sportive. Undeva între 20-30 de mii de lei pentru toate mașinile pe care le am îi consumăm pe an doar că să le menținem și să le folosim pâna într-o mie de kilometri anual la diverse evenimente, parade și plimbari scurte. Îmi sunt dragi toate și mie și copiilor mei.”
Dacă mașinile vor fi impozitate, Irinel va fi nevoit să scoată în plus din buzunar peste 30 de mii de lei anual. Colecționarul crede că o variantă ar fi să renunțe la o parte din vehicule, însă nu vrea să o ia în calcul. Bogdan Coconoiu, unul dintre fondatorii clubului Retromobil, are și el o colecție de nouă mașini și patru motociclete retro.
Bogdan Coconoiu, colecționar și vicepreședinte al Retromobil Club România: ”Sunt muzee care au sute de mașini, sunt colecții din zeci de mașini, sunt pensionari care, îndrăgostiți de camionul pe care au lucrat, au strâns cinci, șase camioane și nu vor putea niciodată să acopere aceste impozite. Mașinile foarte vechi și, din păcate, și ARO-urile, multe dintre ele, vor dispărea din circulație, le vom radia fără doar și poate. Am organizat foarte multe evenimente care eu cred că au făcut o foarte bună imagine României, dar lucrurile astea văd că nu contează.”
Și Răzvan Bădulescu este colecționar și a făcut eforturi mari de-a lungul timpului pentru a avea trei mașini istorice pe care și le-a dorit din copilărie.
Răzvan Bădulescu, colecționar și președintele Comisiei Tehnice, Retromobil Club România: ”Mașina mea, de exemplu, acest Plymouth, am strâns bani pentru a-l achiziționa cred ca vreo 10 ani, apoi am muncit încă 10 ani ca să-l aduc la starea în care este împreuna cu familia. În momentul în care ar trebui să plătesc acei bani, cam șase mii de lei pe an, efectiv nu-mi permit să-i plătesc. As radia-o probabil. Mai am încă doua mașini mai micuțe care au impozitele mai mici, dar evident se adună.”
Sunt aproape 11.000 de astfel de vehicule înregistrate în România
Potrivit Clubului Retromobil, care se ocupă cu atestarea mașinilor istorice, sunt aproape 11.000 de astfel de vehicule înregistrate în România și peste 4.000 de colecționari înscriși în club. În prezent, aceștia nu plătesc impozite, la fel cum se întâmplă și în alte țări europene. Cei care dețin vehicule cu motoare mari vor plăti sume uriașe, potrivit Retromobil, dacă măsura impozitării va fi adoptată.
În timp ce pentru o mașină Dacia de 45 de ani suma ar fi de aproximativ 100 de lei anual, pentru mașinile interbelice precum Plymouth și Ford, impozitul ar trece de 6.000 de lei și ar putea ajunge la 10.000 de lei pentru un Cadillac.