Predicția se bazează pe creșterea cotației barilului de petrol. Cotația benzinei a crescut în ultima săptămână cu 53 de dolari și a ajuns la peste 1000 de dolari pentru o tonă. Și cotația motorinei a depășit 1000 de dolari după ce a crescut în ultimele zile cu 75 de dolari.
Scumpirea țițeiului, stocurile mici, dar și războiul din Ucraina influențează costul final al carburanților.
Cei care analizează piața de energie cred că e puțin probabil ca Guvernul să compenseze prețul carburanților, așa cum a s-a întâmplat anul trecut.
Care este marea îngrijorare în acest moment?
Mihai Nicuț, jurnalist Economica.net, într-o intervenție telefonică la Euronews România: „Marea îngrijorare ține de exact această capacitate de rafinare, de faptul că consumul de produse distilate... Și acum a apărut o nouă temere legată de consumul de motorină în America, de exemplu. Deci, consumul de distilate să nu poată fi acoperit de producția rafinăriilor, și acesta e un motiv de creștere a prețurilor”.
„Marjele de rafinări au tot crescut în ultima perioadă exact din acest motiv, pentru că cererea de carburanți pare să fie mai mare decât ce se poate oferi, iar lumea se baza cumva pe – haideți să nu îi spunem recesiune -, dar pe o creștere mai mică a economiei chineze. China ne-a arătat, totuși, după ultimele date, că a procesat în rafinăriile sale la un nivel record în ultima lună, deci este un plus de cerere și de acolo”.
Prețul petrolului a ajuns la 94 de dolari pe baril, maximul anului
Mihai Nicuț, jurnalist Economica.net: „Este o piață globală și, dincolo de prețul petrolului, care, într-adevăr, s-a dus la 94 de dolari, este maximul anului... s-a dus pentru că Arabia Saudită și Rusia au prelungit acea reducere voluntară, care înseamnă undeva la peste 1% din producția mondială lipsă de petrol. Dar, dincolo de prețul petrolului, este vorba despre prețul produselor petroliere, care avansează mult mai rapid decât prețul petrolului tocmai pentru că marjele de rafinare cresc, tocmai pentru că produsele sunt foarte solicitate”.
„Și aici mai apare o problemă, care sperăm să nu se materializeze. Dat fiind că aceste marje de rafinare sunt foarte ridicate, proprietarii rafinăriilor încearcă să folosească rafinăriile cât de mult se poate, deci, pentru a produce și a pune pe piață sortimentele de benzină și motorină atât de solicitate. Problema este că aceste rafinării au și ele o perioadă cumva de o oprire programată, pentru revizii. Problema e că la multe dintre aceste rafinării, pe baza acestei cereri crescute, s-a amânat perioada de opriri programate, ceea ce înseamnă că dacă, cumva, într-un anumit viitor se pot întâmpla incidente, o anumită capacitate de rafinare iese din calcul și automat prețul va crește brusc. Deci, aceasta e cumva o temere despre cât de volatil va fi prețul, dincolo de faptul că el crește sau scade, dar poți avea situații în care ai o crește de azi pe mâine, urmată de o scădere de mâine pe poimâine, iar aceste prețuri devin cumva destul de impredictibile. Și Guvernele se uită la asta pentru că prețul carburantului alimentează foarte tare inflația”.
Dacă prețul carburanților va exploda în toamnă, o să scadă consumul?
Mihai Nicuț, jurnalist Economica.net: „Nu este obligatoriu pentru că în anumite situații creșterea de preț a carburantului se traduce în prețul producției vândute”.
„Dacă ne referim la clientul final, creșterea din România, dincolo de perioada când au fost 14 scumpiri consecutive, de la jumătatea lunii iunie până la finalul lunii august, apoi a fost o mică ieftinire, apoi avem în septembrie două scumpiri de câte cinci bani, deci nu e ceva dramatic. Coroborat și cu sezonul vacanțelor și creșterea oarecum a venitului populației, nu am văzut și nu cred că vom vedea pe ce înseamnă segment retail-rezidențial o scădere a consumului. Față de celelalte lucruri care au alimentat inflația, prețul carburanților a crescut mai puțin comparativ cu alte produse la care Guvernul a simțit nevoia să intervină”.
„Nu cred (n.r. că Guvernul va mai interveni cu o compensare) sau dacă o s-o facă, o s-o facă doar din banii lui, ceea ce iar este puțin probabil. Să vă spun de ce nu cred. Prețurile au crescut, într-adevăr, sunt undeva la 7,27 la benzină și undeva la 7,55 la motorină astăzi, au mai fost aceste prețuri. Când s-a făcut intervenția aceea de anul trecut, prețurile erau undeva la 9 lei per litru. De ce nu cred că se va întâmpla asta: 1. Dacă ne aducem aminte, acea intervenție făcută în piață, de 50 de bani per litru, a fost jumătate contribuția companiei petroliere, jumătate buget de stat. (...) Guvernul a strâns 3 miliarde de lei, deci o taxă introdusă nou și pe care mai ales două dintre cele trei companii care rafinează și produc benzină și motorină în România au plătit-o. Acum, să vii după ce le-ai luat banii cu taxa, să le spui să mai susțină o reducere benevolă, nu cred că se va putea”.
„Pe de altă parte, o intervenție din partea statului iarăși e puțin probabilă date fiind discuțiile extrem de tensionate cu Comisia Europeană și pericolele pentru buget, astfel încât pentru că veniturile sunt cu 43 de miliarde de lei mai mici decât cheltuielile statului, la finalul acestui an, avem acel deficit imens. Mi-e greu să cred că cineva va mai accepta cumva o reducere a veniturilor bugetare printr-o intervenție în piață sau printr-o... o scădere a accizelor oricum nu se mai poate, pentru că sunt la nivelul minim”.