Ca la noi... la nimeni. Jumătate de an a fost închis un tronson de cale ferată, cu explicația că se fac modernizări. S-au pus traverse noi, ba chiar și piatră. Iar șina veche a fost schimbată... cu ea însăși. Cum a fost posibil așa ceva, vedeți în primul episod din al treilea sezon al campaniei Euronews ”România pierde trenul”, care va fi difuzat luni, la ora 18. Până atunci, un scurt fragment.
O șină veche a fost schimbată... cu ea însăși
Cristian Popa, jurnalist Euronews: Am mers aproape 2, poate chiar 3 kilometri pe o zonă unde s-a lucrat în urmă cu câteva luni la modernizarea șinei. Adică a fost întărit terasamentul, au fost schimbate traversele, șina. Că veni vorba de șină, au fost făcute toate lucrările astea, iar șina a fost pusă la loc, cea veche. Uite și tu cum arată! Ce lucrări! În așa fel încât, deși lucrările sunt la gata, uite și pe partea astalaltă, uzată, cu găuri. Uite și tu ce distanță aici. Sunt 3 centimetri lejer. Găurile astea le vezi din metru în metru. Care este efectul? Oamenii au lucrat, au schimbat absolut tot, au pus șina veche, trenul trece în continuare pe aici și în continuare sunt restricții de viteză. Adică lucrarea este terminată, dar trenul circulă tot cu viteză mică.
Nu e, nici pe departe, singurul loc din țară unde lucrările se fac mai mult ca să fie bifate pe hârtie, nicidecum să rezolve cu adevărat o problemă.
Mihai Crăciun, fondatorul Asociației “Construim România”: Calea ferată Cluj-Napoca-Oradea, și unde, tot așa, reabilitarea și electrificarea se fac efectiv în bătaie de joc, păstrând aliniamentul căii de acum o sută și ceva de ani. Trebuie doar bifat că da, s-a electrificat Cluj-Oradea, putem raporta numărul. Nu contează că linia e sub capacitate, că se circulă încet, cu 60-70 km la oră, și așa mai departe.
Care sunt planurile Ministerului Transporturilor și ce promisiuni... vor circula pe calea ferată în 2025, vedeți în următorul episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.