Campania de Black Friday aduce nu doar reduceri mari, ci și un risc crescut de fraude online, după cum avertizează experții. În perioada aceasta, infractorii cibernetici profită de numărul mare de tranzacții și creează site-uri false sau oferte atrăgătoare, pentru a fura date sensibile ale utilizatorilor.
Specialiștii recomandă să verificăm cu atenție adresele web și să evităm linkurile din email sau din sms-uri nesolicitate.
Pericolul clonării site-urilor, deghizat de Black Friday
Mihai Rotariu, managerul direcției de comunicare din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică: „În principal, atacatorii se folosesc de context și, având în vedere că deja Black Friday nu mai este o singură zi, ci se întinde pe parcursul unei luni, ei lansează diverse capcane în mediul online și principala capcană este crearea de site-uri false, clonate, care imită în detaliu paginile unor magazine legitime. Multe dintre acestea copiază chiar identitatea vizuală a serviciilor legitime de curierat.
Deci mare atenție la mesajele care au ca subiect livrarea unui colet. Verificăm cu foarte mare atenție sursa mesajului și, dacă avem un link în acel mesaj, ar fi ideal să verificăm și cu o soluție de securitate. Ar putea fi o soluție plata la livrare și să facem verificări foarte atent în ceea ce privește compania cu care ne este livrat acel colet. Toate aceste informații sunt în email sau în contul pe care l-am folosit pentru a face cumpărături în mediul online. De asta trebuie să facem verificări înainte de a da click pe un link și a furniza date sensibile, trebuie să fim răbdători și vigilenți înainte să oferim date mai ales financiare. Trebuie să monitorizăm atent contul bancar și să fim atenți și la notificările privind tranzacțiile care pleacă din contul nostru.
Dacă am suferit o pagubă materială în urma compromiterii datelor de card, este vital să anunțăm banca, să blocăm acel instrument de plată. Ulterior, putem depune o plângere la Poliție și să anunțăm DNSC. În momentul în care avem suspiciuni, putem chiar folosi un număr național de urgență, 1911 și putem discuta cu un operator care ne poate explica ce este de făcut în acel caz.
Dar există și soluția să ne antrenăm pentru a evita fraudele în mediul online, platforma sigurantaonline.ro. Este un proces de durată (n.r.: ca autoritățile să facă verificări), un proces complex. De aceea, este mai importantă prevenția decât încercarea recuperării banilor. Vă pot da un exemplu la nivel mondial: în 2023, procentul de utilizatori care au reușit să facă ceva în sensul recuperării banilor este de 7%, iar în 2024 a scăzut la 4%. Și tranzacțiile în mediul bancar devin automate, iar atacatorii pot plimba foarte rapid banii prin diverse conturi, astfel încât să-și piardă urma.
Trebuie să avem o discuție constantă cu copiii despre siguranța online. Când le punem la dispoziție un instrument de plată, recomandarea ar fi să fie un instrument care are o valabilitate 'one time only', există acele carduri care sunt valabile pentru o singură tranzacție, sau să existe un card care are un buget limitat, special pentru ceea ce vrem să cumpărăm în mediul online, pentru ca, în cazul în care am transmis datele de card, din greșeală, pe un site controlat de atacatori, să nu suferim o pagubă materială serioasă. Și să le explicăm care este responsabilitatea în ceea ce privește datele incluse în mediul online pe astfel de siteuri. Există și un site care verifică automat aceste siteuri de online shopping în funcție de elementele de securitate și oferă un rating de la 1 la 100. Se cheamă scamadviser.com."
