Este sezonul reducerilor de Black Friday, cel mai mare eveniment de shopping al anului. Deși reducerile sunt binevenite, iar tentația de a cumpăra pe grabă, cât mai mult, este mare, se recomandă consumatorilor să fie atenți înainte de a achiziționa un produs.
Reamintim că Black Friday 2022 în România are loc pe 11 noiembrie, însă sunt magazine care au dat deja startul marilor reduceri încă din luna octombrie.
Sfaturi pentru a ne feri de țepele de Black Friday 2022
Cumpărăturile din perioada de Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:
- Comparați prețurile cu cele de pe site;
- Faceți o listă cu produse dorite, unde să treceți prețurile actuale, pentru a vedea care este reducerea aplicată;
- Verificati stocul existent;
- Uitați-vă la prețul afișat și dacă este integral (conține sau nu TVA);
- Vedeți dacă prețul include sau nu transportul.
Cum achiziționăm în siguranță în online
- Verificați dacă prețul redus al unui produs, indicat pe site, este același cu cel din coșul de cumpărături;
- Când plătiți online cu cardul, asigurați-vă că site-ul este sigur: în adresa URL există o pictogramă a unui lacăt;
- Nu transmiteți niciodată codul PIN sau parolele bancare;
- Pentru plata cu cardul sunt necesare următoarele informații: numele titularului cardului, numărul cardului, data de expirare și codul de securitate de pe spatele cardului;
- Pentru orice nelămurire, contactați comerciantul și cereți informații suplimentare.
Cum se calculează reducerea de Black Friday 2022
Prețul trebuie să fie întotdeauna clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse, atât în magazinul fizic cât și în cel online.
Pentru a face o reducere asupra unui produs este nevoie de un preț de referință. În funcție de produs, prețul de referință se alege diferit: pentru produsele neperisabile se ia prețul din ultimele 30 de zile, iar pentru cele perisabile sau care se pot deteriora ușor se ia prețul din ultimele 10 zile.
În cazul în care un produs se află la rafturi de mai puțin de 30 de zile, se calculează reducerea după cel mai scăzut preț practicat de vânzător.
Vânzătorul trebuie să indice clar perioada în care prețul anterior a fost aplicat și să facă o diferență clară pe etichetă între prețul vechi și prețul redus.
Ce probleme au fost de Black Friday în anii precedenți
Bunurile comandate online trebuie livrate în cel mult 30 de zile. Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile, trebuie să îi solicitați să le trimită cât mai repede posibil. În cazul în care nu primiți comanda nici după termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la ea, iar comerciantul trebuie să vă înapoieze banii în șapte zile.
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, cele mai frecvente probleme au fost afișarea unor procente de reducere înșelătoare, pierderea reducerii produsului aflat în coșul online de cumpărături, afișarea incorectă a prețurilor sau impunerea realizării tranzacțiilor cu cardul printr-o anumită bancă.
În România, Black Friday a apărut pentru prima dată în 2011. În ultimii doi ani, din cauza pandemiei, vânătoarea de reduceri s-a mutat și în online.