Mulți contribuabili aleg și în 2023 să își plătească taxele și impozitele la ghișeu, și nu online. Din cauza dificultăților pe care le întâmpină atunci când vor să folosească diferitele platforme de plată, oamenii preferă cozile, în locul tehnologiei.
Bon de ordine, aglomerație și mult timp pierdut. Prin asta trec cei care vin să plătească la ghișeu impozitele și taxele locale. Motivul pentru aleg acest proces anevoios îl aflăm chiar de la unii dintre ei.
„Pentru că suntem foarte în vârstă și nu le avem cu tehnologia, nu ne pricepem. Mai bine stăm aici, mai schimbăm o vorbă,” a spus un bărbat.
Există, totuși, modalități prin care oamenii, indiferent de vârstă, pot înțelege cu mai multă ușurință platformele de plată online.
Radu Mihaiu, primarul sectorului 2: „Oamenii în vârstă acceptă cu greu interfețele digitale noi și cred că statul poate face mai mult în această privință, încercând să înțeleagă cum să extindă digitalizarea, respectiv făcând interfețele mult mai prietenoase: accesibilitate, înțelegerea ușoară și intuitivă a interfețelor. Lipsa acestora e ceea ce îndepărtează oamenii care nu au fost obișnuiți să lucreze pe calculator.
Așa cum persoanele în vârstă pot folosi telefonul pentru a vorbi prin videocall cu nepoții, pentru că rețelele sunt intuitive, așa trebuie să facă și administrația publică pași pentru ușurarea înțelegerii interfețelor digitale.”
Totuși, pentru a plăti online taxele și impozitele oamenii trebuie să țină cont de anumite aspecte.
În primul rând, este nevoie de un computer cu internet și de un card bancar. Persoanele care aleg să își plătească taxele și impozitele prin ghiseul.ro, spre exemplu, ar trebui să aibă și competențe digitale elementare.
Eduard Mititelu, subsecretar de stat la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării: „Lucrăm în zona de încredere în platforma ghiseul.ro, să arătăm că nu e niciun pericol de a plăti în cadrul platformei. Pentru zona de competențe digitale încercăm să venim cu finanțări pentru 1.000 de biblioteci, pentru a deveni hub-uri de dezvoltare a competențelor digitale”.
În sectorul 6 al capitalei, 2 din 3 plăți se realizează în sistem digital. Administrația se folosește de sistemul de stații selfpay.
Paul Moldovan, administratorul public al sectorului 6: „Încercăm să răsturnăm această piramidă a modalităților de plată. Persoanele de vârsta a-2a și a-3a folosesc această metodă. Un angajat al direcției asistă persoanele mai în vârstă. S-a întâmplat de multe ori, în ultimele zile, ca aceste persoane să se ajute între ele. Cei care și-au dat seama cum funcționează acest sistem de plată ajută și alți contribuabili cu plățile la terminale”.
Peste 1.100 de instituții publice, înscrise în platforma Ghișeul.ro
Mulți români nu renunță încă la cozi, deși datele arată că peste 1.100 de instituții publice sunt înscrise în platforma Ghișeul.ro. Numai în 2022 platforma a înregistrat peste 2,6 milioane de tranzacții, în valoare de peste 1,2 miliarde de lei. Peste 1,4 milioane de utilizatori au deja cont în platformă.
Subsecretarul de stat la Ministerul Cercetării, Eduard Mititelu, a vorbit la Euronews România despre modalitățile de îmbunătățire a platformei ghiseul.ro pe care le ministerul le pregătește. Una dintre acestea ar fi eliberarea certificatului de cazier judiciar în cadrul platformei, la finalul lunii ianuarie.
„Un aspect e preluat din Republica Moldova. Ei au sistem unde au integrat în zona de plăți nu doar taxele și impozitele, pentru a încuraja înrolarea în sistem. Avem în faza de testare cazierul judiciar, care să poată fi eliberat în cadrul platformei ghiseul.ro, la finalul acestei luni, începutul lunii februarie. Se lucrează și la aplicația pentru mobile ghiseul.ro, care este tot în faza de testare”, a spus Eduard Mititelu.