Mai este o lună din 2022 și facem bilanțul proiectelor. Multe dintre ele neterminate sau amânate. Luăm un exemplu elocvent. România este țara din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente rutiere și ne referim la cele grave, soldate cu pierderi de vieți. Este un clasament negru în care suntem lideri de mulți ani.
Executivul ține de cinci ani nivelul punctului de amendă la 145 de lei
Executivul ține însă de cinci ani nivelul punctului de amendă la 145 de lei. Legislația prevede ca punctul de amendă să fie 10% din salariul minim brut. Dacă ne raportăm la noul nivel anunțat al salariului minim, de la începutul anului viitor, punctul de amendă ar fi trebuit să fie 300 de lei. În opinia specialiștilor în siguranță rutieră, actualizarea cuantumului amenzilor ar fi doar una dintre măsurile necesare pentru reducerea numărului de accidente pe șosele.
Însă noul proiect de ordonanță, pus în dezbatere pe site-ul Ministerului de Finanțe, ține înghețat punctul de amendă la nivelul anului 2017. Corelarea punctului de amendă cu o zecime din salariul minim a fost stabilită în 2002, însă de cinci ani nu a mai crescut.
În România există cinci clase de amendă
În România există cinci clase de amendă. Patru dintre ele se aplică persoanelor fizice, ultima este adresată persoanelor juridice. Maximul pentru persoane fizice înseamnă 2.900 de lei, iar pentru cele juridice ajunge la 14.500 de lei.
„Indisciplina, care a atins cote alarmante în trafic, la ora actuală, are o cauzalitate complexă. Vorbim de educație rutieră sau, mai exact, de carențele în educație, vorbim de o eficiență a legislației, care reglementează raporturile juridice în trafic, acea Ordonanță 195/2002, care face trimitere și la amendă, dar vorbim și de legislația penală, care ar trebui să fie fermă și să sancționeze acele abateri grave, care afectează valorile fundamentale ale statului de drept. Dacă reușim să fim eficienți în a scoate din trafic, pe o perioadă mai lungă de timp, șoferii indisciplinați ar fi mai bine decât dacă am crește punctul de amendă”, a declarat Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor din Accidente Rutiere.